@article { author = {Mohammadi, Abbas gholi and Fatemi, Sayyed Hossein and parsa, Shamsi}, title = {Analysis of Expressive Techniques of Description in Nima Yooshij’s Poetry}, journal = {New Literary Studies}, volume = {43}, number = {1}, pages = {1-23}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2783-252X}, eissn = {2783-252X}, doi = {10.22067/jls.v43i1.8405}, abstract = {Nima Yooshij applied various techniques in order to describe diverse poetic subjects. This research deals with analysing the usage of these expressive techniques from two perspectives - poetic and structural. Nima applied structural expressive techniques more often than poetic expressive techniques in order to describe various poetic subjects. These techniques include adjectives, adverbs, adjective clauses, adjective predicate, descriptive sentences, and imaginative verbs. The usage of adjectives and descriptive sentences is more common as opposed to other techniques. Among the poetic techniques such symbols as allegory, irony, metaphor and personification is in first position. The more extensive use of structural expressive techniques confirms that Nima’s poetry is closer to natural expression and rhythmic prose. Key words: Description, poetic and structural expressive techniques, Nima Yooshij.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تکنیک های بیانی توصیف در اشعار نیما یوشیج}, abstract_fa = {نیما یوشیج در توصیف موضوعات مختلف شعری از تکنیک های بیانی متنوّعی بهره گرفته است. در این نوشتار به بررسی چگونگی به کارگیری این تکنیک های بیانی در دو گروه شاعرانه و دستوری پرداخته شده است. نیما در توصیف موضوعات شعری از تکنیک های بیانی دستوری بیش از تکنیک های شاعرانه بهره برده است. این تکنیک ها شامل کاربرد صفت، قید، جملۀ صله، مسند صفتی، جملۀ توصیفی و فعل های تصویری است. بسامد استفاده از صفت و جملۀ توصیفی در اشعار وی بیش از سایر تکنیک هاست. از میان تکنیک های شاعرانه نیز، تشبیه در جایگاه نخست قرار دارد و پس از آن تکنیک هایی همچون نماد، تمثیل، کنایه، استعاره و تشخیص قرار دارند. کاربرد بیشتر تکنیک های بیانی دستوری بیانگر این است که نیما در نزدیک کردن شعر به نثر و بیان طبیعی خود تا حدود زیادی موفّق بوده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://jls.um.ac.ir/article_28933.html}, eprint = {https://jls.um.ac.ir/article_28933_a61aec975953f0aaf7f2d253b057fe5c.pdf} } @article { author = {Vaezzadeh, Abbass and Ghavam, Abol-Ghasem}, title = {Various Manifestations of Theism in Akhavan, Foroogh & Shamloo’s Poetry}, journal = {New Literary Studies}, volume = {43}, number = {1}, pages = {25-49}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2783-252X}, eissn = {2783-252X}, doi = {10.22067/jls.v43i1.8406}, abstract = {Some of contemporary poets, at a certain period of time due to distressed political and social situation and individual and social successive defeats, some poets find conviction in "Absence of god,'' which is one of the fundamental Western philosophical ideas; but because of human's intrinsic tendency towards the concept of ''God'' and under the influence of Western philosophical ideas, belief in a "different God" appears. This subject caused to appear a different form of theism. In this article, the authors review the history of this topic in religious tradition and Western philosophy, and then study their emergence, durability, wane, difference and similarities in poetry of the three prominent contemporary poets - Akhavan, Foroogh and Shamloo. Key words: Contemporary Persian poetry, Western philosophy, God, Human.}, keywords = {}, title_fa = {جلوه های مختلف خداباوری در شعر اخوان ، فروغ و شاملو}, abstract_fa = {برخی شاعران معاصر در برهه ای از زمان به دلیل اوضاع نابسامان سیاسی و اجتماعی و شکست‌های پیاپی فردی و اجتماعی و در فضایی آکنده از اندیشه های فلسفی غرب، به عقیدة غیاب خدا که یکی از اندیشه های بنیادین فلسفة غرب است اعتقاد پیدا می کنند؛ امّا به دلیل گرایش ذاتی انسان به مفهومی به نام خدا و نیز تحت تأثیر اندیشه های فلسفی غرب به خدایی دیگرگونه روی می‌آورند. همین مسأله سبب به وجود آمدن شکل متفاوتی از خداباوری در شعر این شاعران شده است. نگارندگان در این گفتار ضمن اشاره به پیشینة عقیدة غیاب خدا و باز آفرینی آن در سنّت دینی و فلسفة غرب، به بررسی چگونگی ظهور، دوام یا افول، شباهت ها و تفاوت های آن در شعر سه شاعر برجستة معاصر، یعنی اخوان، فروغ و شاملو می‌پردازند. کلید واژه‌ها: شعر معاصر فارسی، فلسفة غرب، خدا، انسان}, keywords_fa = {}, url = {https://jls.um.ac.ir/article_28960.html}, eprint = {https://jls.um.ac.ir/article_28960_156acab841402a45e91d4096618509eb.pdf} } @article { author = {Kahdoyi, Mohammad Kazem and Sadeghiyan, Mohammad Ali and Dehghan, Ahmad}, title = {Examination and Comparison of Phrases of Some Old Letters of Ascension (to Heaven) and It's Comparison with Shafiee Kadkani's Letter}, journal = {New Literary Studies}, volume = {43}, number = {1}, pages = {51-79}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2783-252X}, eissn = {2783-252X}, doi = {10.22067/jls.v43i1.8407}, abstract = {Human voyage to the world of ultra sense is a matter of discourses which was widely discussed between nations and the various schools of philosophy, language and many people including leaders of religions and thoughts branches confessed doing such voyages and left some literary reports of their mystical and dreamy travel. The oldest and newest of these reports are shown in this paper and them between the voyages that traditional people have reported and the letter of ascension of M.R.SH.KK as ample of a modern man which is available we make some comparisons in different dimensions , dealing with unconscious and interfering of super human in forming their phrases . This survey shows that most of these voyages could have certain occurrences, and could explain them in scientific view and particularly based on Yung's ideas. In evaluating a part of phrases of these voyages it has been shown that the similarities and common points of these ascensions is related to the beliefs, mortification and deliberations that cause these voyages in one side and in the other side is related to the influence of the most formers and the letter voyages; also by comparing the two traditional and modern groups of passengers of the invisible world. Through submitting and explaining their documentary reports, the ideology role of these two groups is described in creating the elements of these phrases and mean while the commitment and mission of human is described based on considering the traditional definition of human as a speaking animal and the definition of moderns as a searching animal in human general ascension , and at the end it is reminded that the modern human is trying to encourage and prepare the collective conscience of human to clear and improve the society through conscious movement and describing manners of painful souls in world of spirits and using the fear strategy. The reason of fear less critic of poets in the last part of the letter of ascension of modern human is because of this lack of attention to the mission and commitment of poems as the main base to the society's cultural facilities. key words : Letters of ascension, world of ultra sense, modern human, invisible world, inspiration, dreamy internal travel, unconscious.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی و تطبیق گزاره های چند معراج نامةکهن و مقایسة آنها با معراج نامة شفیعی کدکنی}, abstract_fa = {در این گفتار ،کهن ترین و نوترین گزارش‌های سفر انسان به دنیای ماورای حس نشان داده شده و پس از آن میان سیرهایی که انسان‌های سنّتی گزارش کرده اند و معراج نامه‌ای که از« محمّد رضا شفیعی کدکنی» به عنوان نمونه‌ای از سیر انسان معاصر در دست داریم، مقایسه‌هایی انجام شده است. این پژوهش نشان می‌دهد اکثر این سیرها می‌تواند وقوعی مسلّم داشته باشد و می‌توان از دیدگاه علمی و بخصوص بر اساس نظریّات یونگ آنها را توجیه نمود. ضمن بررسی بخشی از گزاره‌های این سیرها نشان داده شده است که تشابه و نکات مشترک این معراج‌ها، از طرفی وابسته به باورها، ریاضت‌ها و تأمّلاتی است که این سیرها را موجب می‌شود و از سویی دیگر به تاثیر پذیری اکثر سیرهای متأخّر از متقدّم مربوط می گردد. همچنین از رویارو قرار دادن مسافران دو طیف سنّتی و معاصرِ دیارِ غیب از طریق ارائه و تشریح گزارش‌های مستند آنها، نقش جهان ذهنی این دو طیف در آفرینش عناصر این گزاره ها ترسیم شده است و از این رهگذر تعهّد و رسالت آدمیان براساس توجّه به تعریف سنّتی انسان به عنوان حیوانی ناطق و تعریف معاصرین به صورت حیوان سایس در معراج جمعی انسان ترسیم شده است . در پایان یادآوری شده است که انسان معاصر به جای گزارش و به تصویر کشیدن حالات روان‌های معذّب در عالم ارواح و بهره گیری از استراتژی رعب، در صدد ترغیب و آماده سازی وجدان جمعی برای تهذیب و سالم سازی جامعه از طریق جنبش آگاهانه و حرکت عقلانی و علمی است. دلیل نکوهش بی‌محابای شاعران در آخرین بخش معراج نامة انسان معاصر نیز همین بی توجّهی آنها به رسالت و تعهّد شعر به عنوان رکن مهمّی از امکانات فرهنگی جامعه است. کلید واژه‌ها: معراجنامه،دنیای ماورای حس،انسان معاصر، جهان غیب، مکاشفه، ناخودآگاه، شفیعی کدکنی}, keywords_fa = {}, url = {https://jls.um.ac.ir/article_28995.html}, eprint = {https://jls.um.ac.ir/article_28995_991218d1a7e38f1eedc8f1e676f090fe.pdf} } @article { author = {Moshtaghmehr, Rahman and Sadeghishahpar, Reza}, title = {The Regional Specifications of Story Telling of Khorasan}, journal = {New Literary Studies}, volume = {43}, number = {1}, pages = {81-108}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2783-252X}, eissn = {2783-252X}, doi = {10.22067/jls.v43i1.8408}, abstract = {Regionalism in the contemporary Iranian story telling begins seriously in the 1930s and reaches its peak in the 1940s or 1950s. The regional stories reflect mostly the common specifications and elements, such as cultures, beliefs, rules and ceremonies in the geographical area. In the contemporary Iranian story telling, with respect to the geographical origins of writers and regional specifications reflected in their worksfive realms of regional story telling in the north, south, east (Khorasan), west (Kermanshah), and Adharbayejan are reflected After presenting the definition of regional story, This article critically counts and introduces regional stories of Khorasan and their specifications.. Key words: region, story, the manner of regional writing, Khorasan.}, keywords = {}, title_fa = {ویژگی های اقلیمی و روستایی در داستان نویسی خراسان}, abstract_fa = {اقلیم گرایی در داستان نویسی معاصر ایران به طور جدّی از دهة هزار و سیصد و سی شمسی آغاز می شود و در دهه های چهل و پنجاه به اوج خود می رسد. داستان های اقلیمی غالباً بازتاب دهندة ویژگی ها و عناصر مشترکی چون فرهنگ، باورها، آداب و رسوم یک منطقۀ جغرافیایی اند. با توجّه به خاستگاه نویسندگان و ویژگی های اقلیمی بازتابیده در آثارشان، پنج حوزه یا شاخة داستان نویسی اقلیمی شمال، جنوب، غرب(کرمانشاه)، شرق(خراسان) و آذربایجان، در داستان نویسی معاصر ایران قابل تشخیص است. این مقاله پس از دادن تعریفی از داستان اقلیمی و برشمردن ویژگی های آن- که خود مستخرج از داستان های اقلیمی پنج حوزة مذکور و مشترک در میان همة آن هاست به معرّفی انتقادی داستان های اقلیمی و روستایی خراسان و برشمردن ویژگی های آن ها با ارائة شواهد و نمونه های متنی، می پردازد. کلیدواژه ها: اقلیم، داستان، شیوة اقلیمی نویسی، خراسان.}, keywords_fa = {}, url = {https://jls.um.ac.ir/article_29117.html}, eprint = {https://jls.um.ac.ir/article_29117_ebcee66dd9fe5589d2f03e30506d7eba.pdf} } @article { author = {Alizadeh Birjandi, Zahra and Rajabloo, Ghanbae Ali}, title = {Analysys and Criticism of Naser al-Din Shah’s Accounts of Travels to Europe by Discourse Analysis Approach}, journal = {New Literary Studies}, volume = {43}, number = {1}, pages = {109-134}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2783-252X}, eissn = {2783-252X}, doi = {10.22067/jls.v43i1.8409}, abstract = {In this article Naser al-Din Shah’s accounts of travels to Europe (Safar-Nameh) have bee examined and criticised in a discourse analysis approach. By using this approach, attention has been paid to linguistic factors, co-text and context of the situation (social, cultural, political and historical), and institutional position, as well as the writer's attitude which has been effective in informing the work. The travels to Europe and Naser-al-Din Shah's discourse in these works have political, social, and cultural achievements and results. Some of these achievements had a great influence on linguistic and literary styles. Key words: Naser al-Din Shah, Qajar, Europe, discourse analysis, account of travels to Europe, modernism.}, keywords = {}, title_fa = {نقد و بررسی سفرنامه های ناصرالدّین شاه به فرنگ با رویکرد تحلیل گفتمان}, abstract_fa = {در این مقاله سفرنامه های ناصرالدّین شاه به فرنگستان به روش تحلیل گفتمان مورد بررسی قرارگرفته است. با استفاده از این رویکرد، عوامل زبانی و فرازبانی ‌(شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تاریخی)، موقعیّت نهادی و نگرش های نویسندة متن که درشکل گیری این متن تأثیرگذار بوده اند، مورد توجّه قرار گرفته است. سفرهای فرنگ و گفتمان ناصرالدّین شاه دراین سفرنامه‌ها، دستاوردها و نتایج سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خاصّی را به همراه داشته که برخی از این نتایج، حوزه های زبانی و سبک ادبی را نیز تحت تأثیر قرارداده است. کلید واژه‌ها: ناصرالدّین شاه، قاجار، فرنگ، تحلیل گفتمان، سفرنامه های فرنگستان، تجدّد}, keywords_fa = {}, url = {https://jls.um.ac.ir/article_29155.html}, eprint = {https://jls.um.ac.ir/article_29155_1b7a1d6baf8e7db4e335dbd814b69bf4.pdf} } @article { author = {Charmgi Omrani, Mortaza}, title = {Review of the Shahnameh Verses – “hom” or “ham”}, journal = {New Literary Studies}, volume = {43}, number = {1}, pages = {135-146}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2783-252X}, eissn = {2783-252X}, doi = {10.22067/jls.v43i1.8410}, abstract = {Although researchers have always been trying to remove the veils of mysteries from it‚ Shahnameh‚ the Iranian ethnical and cultural identification record‚ has continued to remain vague and mysterious in the field of beliefs, symbols and philology. On the other hand‚ Shahnameh is a rich treasury due to the amount of Persian words, and it is the secret of the existence of the Persian language and literature. There are many words used in the Shahnameh, which,with the same pronunciation or with some variation of it, are still used in the speech of the villages of the Greater Khorasan. In this article an effort has been made to review the Shahnameh verses in order to correct the faults that the Shahnameh researchers, stylists, and rhyme experts have found with it. In this article we first present the various records of it in its multiple versions by the Moscow publisher and Jalal Khaleqi Motlaq‚ and then different philologists’ views have been given. In the second part of the article the record of “hom” has been preferred over the record of “ham.” In the third part‚ however‚ the writer of the article reads the rhyme not as the philologists do‚ but as “hom” rhyming with “dom‚” that is “hom.” The reason for this preference and the different meanings of the word “hom,” which is still used in Gonabad and its surrounding villages‚ is explained and illustrated by citing examples from the text. Key Words: Shahnameh Ferdowsi‚ Gonabadi dialect, version differences: “hom” or “ham”}, keywords = {}, title_fa = {باز خوانی مصراعی از شاهنامه « هَم» یا «هُم}, abstract_fa = {در این مقاله سعی بر آن شده تا مصراعی را دوباره بازخوانی کنیم و بر این اساس، ایرادی را که نسخه شناسان شاهنامه پژوه و قافیه سنجان بر آن گرفته اند و از حیث علم قافیه این بیت را دارای عیب اقوا دانسته اند، برطرف کنیم. دراین مقاله ابتدا ضبط‌های مختلف این بیت در نسخ چاپی همچون مسکو، ژول مول و جلال خالقی مطلق آورده شده و سپس نظر شارحان مختلف در این باره آمده است و در قسمت دوم مقاله بر اساس شاهنامه خالقی مطلق ضبط،«هم» بر ضبط «خم» ترجیح داده شده است و در قسمت سوم مقاله، نگارنده قافیهٔ مصرع دوم را نه آنگونه که شارحان تلفّظ کرده اند و معنی نموده، خوانده ام، بلکه به نظر می رسد مصراع دوم را در محل قافیه باید به گونه ای دیگر خواند یعنی: «زمین آمد از سم اسبان به هُم» که در این صورت با گاو دُم می تواند قافیه باشد، ‌البتّه دلایل برتری تلّفظ «هُم» بر «هَم» و معانی مختلف آن و اینکه این واژه در گناباد و بسا اطراف آن هنوز هم به کار می رود در متن با شواهد و امثال بیان شده است. کلیدواژه ها: شاهنامه، فردوسی، گویش گنابادی، اختلاف نسخ، هَم یا «هُم».}, keywords_fa = {}, url = {https://jls.um.ac.ir/article_29181.html}, eprint = {https://jls.um.ac.ir/article_29181_f5454359c08c73c288c46dccee15fe47.pdf} } @article { author = {Zarghani, Sayyed Mahdi}, title = {The Sources of Some Ideas in Sanai’s Hadiqa Tu’l Haqiqat}, journal = {New Literary Studies}, volume = {43}, number = {1}, pages = {147-171}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2783-252X}, eissn = {2783-252X}, doi = {10.22067/jls.v43i1.8411}, abstract = {Though Sanai is the leader of Persian mystical poem and his role is distinguished in creating the poetics of mystical poetry, the fact that he has risen from the hert of a rooted mystical tradition, whose linguistic signs can be seen in mystic and theological works written before him. So the main question of this article is: Are there any similarities and common topics between the study of Hadiqa Tu’l Haqiqat, as the pinnacle of mystic poetry, and the mystical and theological works predating it? In order to find the answer we extracted common topics of Hadiqa Tu’l Haqiqat and exceptional mystical and theological works predating it, and then analysed the existing data in three level: similarities, tales and other common topics. The next question is: can we determine the probable sources that had an impact on Sanai’s thoughts? The more we meet the name of a certain work, it can show that the work was a source of Sanai‘s ideas, and vice versa. Key word: Sanai, Ghaznavi, Hadiqa Tu’l Haqiqat, sources of Sanai’s ideas.}, keywords = {}, title_fa = {سابقة برخی مضامین حدیقة سنایی در منابع نزدیک به وی}, abstract_fa = {هر چند سنایی پیشرو شعر عرفانی است و نقش او در تدوین بوطیقای شعر عرفانی سرنوشت ساز است، امّا نباید از نظر دور داشت که او برآمده از دل یک سنّت ریشه دار فکری است که نشانه های زبانی آن را در مکتوبات عرفانی و کلامی پیش از وی می توان مشاهده کرد. پرسش اصلی مقاله، دقیقاً همین جا شکل می گیرد: آیا میان درون مایه های حدیقةسنایی، به عنوان نقطة عطف شعر عرفانی، با آثار عرفانی و کلامی پیش از وی شباهت ها و اشتراکاتی وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ، ابتدا مضامین مشترک حدیقه را با آثار عرفانی و کلامی برجستة پیش از وی استخراج کرده و سپس داده های موجود را در سه سطح بررسی کرده ایم: تشبیهات، حکایت ها و مضامین مشترک دیگر. پرسش بعدی این است که آیا بر این اساس، می توان منابع احتمالی را که در شکل گیری منظومة فکری سنایی نقش داشته اند، تعیین کرد؟ بسامد تکرار نام یک اثر می تواند معیار مناسبی برای پاسخ به این پرسش باشد. بدین معنا که در بررسی منابع پیش از وی، هر چه نام اثری بیشتر تکرار شود، احتمال این که آن اثر جزء منابع فکری سنایی بوده باشد، بیشتر می شود و بالعکس. نمودار پایانی تا حدودی این مسئله را روشن می کند. کلید واژه ها: سنایی غزنوی، حدیقه الحقیقه، بررسی مقایسه ای، منابع فکری سنایی.}, keywords_fa = {}, url = {https://jls.um.ac.ir/article_29217.html}, eprint = {https://jls.um.ac.ir/article_29217_baf25cb72b1e1ea9a527ab66d645a6b6.pdf} }