@article { author = {Sadeghi, Hashem and Fotoohi, Mahmood}, title = {The Formation of Realism in Iran}, journal = {New Literary Studies}, volume = {46}, number = {3}, pages = {1-26}, year = {2014}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2783-252X}, eissn = {2783-252X}, doi = {10.22067/jls.v46i3.20847}, abstract = {Realistic writing has not been as much the focus of attention as non-realistic modes in Persian literature. The socio-political literature of the Constitutional Period led the mindset of people in big cities, particularly the capital city, away from supernatural concerns to earthly and humanistic life. Upon the appearance of newspapers, Persian prose moved towards simplicity and reality. Journalism intensified the development of realistic writing; moreover, the attention given by Iranian journalists to critical social realities led them to the composition of social stories in the form of feuilleton. Thus realistic novel entered literary arena simultaneous with the development of the modern state bourgeoisie. This paper illustrates the backgrounds to the formation of Persian realistic novel from the perspective of literary history since Constitutional Period and pursues the Persian language trend of movement towards realism and the birth of realistic fiction out of journalism. The most significant issues discussed here include: transition from historical novel to social novel, linguistic transformations and social reality, journalism and realism, pioneers of Persian realism, recurrent themes of realistic works, the shortcomings of early realistic novel and its sociological values.}, keywords = {Persian realism,journalism,realistic novel,travelogue writing}, title_fa = {شکل‌گیری رئالیسم در داستان نویسی ایرانی}, abstract_fa = {نگارش رئالیستی در ادبیات کلاسیک فارسی به اندازة شیوه های غیر واقعگرا مورد توجّه نبوده است. ادبیات اجتماعی و سیاسی مشروطه، ذهنیت مردم شهرهای بزرگ به‌ویژه پایتخت را از جانب آرمان های ماورائی به سوی زندگی زمینی و انسان‌مدار سوق داد و با پیدایش روزنامه‌ها، نثر فارسی به سوی سادگی و واقعیت‌نگاری حرکت کرد. روزنامه-نگاری تکوین نوشتار واقعگرا را شدت بخشید و توجه روزنامه‌نگاران ایرانی به واقعیت-های حاد اجتماعی، آن‌ها را به سوی نگارش داستان های اجتماعی در قالب پاورقی کشاند. بدین صورت رمان واقعگرا همزمان با شکل گیری طبقة ‌بورژوای نوین دولتی در ایران پا به عرصۀ ادبیات نهاد. این مقاله زمینه‌های شکل‌گیری رمان رئالیستی فارسی از دوران مشروطه را بر اساس نگرش تاریخ ادبی نشان داده و روند حرکت زبان فارسی به سوی واقعگرایی و تولد داستان رئالیستی و تعامل و تداخل روزنامه‌نگاری با آن را دنبال می‌کند. اهمّ مطالب مورد بحث از این قرار است: گذار از رمان تاریخی به رمان اجتماعی، تحولات زبان و واقعیت اجتماعی، روزنامه‌نگاری و رئالیسم، پیشگامان رئالیسم فارسی، درونمایة غالب بر آثار رئالیستی، ‌نقص رمان واقعگرای اولیه و ارزش جامعه شناختی رمان های رئالیستی.}, keywords_fa = {رئالیسم فارسی,روزنامه‌نگاری,رمان واقعگرا,سفرنامه نویسی}, url = {https://jls.um.ac.ir/article_33195.html}, eprint = {https://jls.um.ac.ir/article_33195_4a4e1abed5e569b94250f0e30ef9b5fc.pdf} } @article { author = {Latifnejad, Farrokh and Pourkhaleghi Chatroodi, Mahdokht}, title = {Romantic Voice in Three Contemporary Ghazals}, journal = {New Literary Studies}, volume = {46}, number = {3}, pages = {27-46}, year = {2014}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2783-252X}, eissn = {2783-252X}, doi = {10.22067/jls.v46i3.15565}, abstract = {In linguistics, the relation between syntax and thought is expressed by verbs and their relationship with subjects, objects and predicates. This link, in turn, creates grammatical voices such as active, passive and so on. Grammatical voice indicates the writer's attitudes towards and viewpoints on a subject and reflects his/her mental and spiritual state. Grammatical voice can be employed to compare the moods of different poets. In this article, we seek to examine and compare the grammatical voice in three ghazals by Ebtehaj, Naderpour and Farrokhzad and relate it to the School Romanticism using statistical analysis. These ghazals are an imitation of one of Sa’di's poems. Results indicate that in the chosen poem the active voice is used more because of the conversation taking place between the lover and the beloved. Farrokhzad has used newer language strategies in her poem as compared with the other two.}, keywords = {grammatical voice,contemporary ghazal,active voice,passive voice,Romanticism}, title_fa = {جهت دستوری در سه غزل معاصر}, abstract_fa = {رابطۀ بین نحو و اندیشه در زبان‌شناسی از طریق افعال و حالات بیان شده با فاعل، مفعول و مسند بیان می-شود و جهت دستوری فعّال، منفعل و غیره را پدید می‌آورد. جهت دستوری، نگرش و موضعِ نویسنده را نسبت به موضوع نشان می‌دهد و پژواک وضعیّت ذهنی نویسنده است. همچنین در شناخت حالات شاعر اهمّیّت دارد و وضعیّت روحی او را به ما نشان می‌دهد. علاوه بر آن در مقایسۀ حالات چند شاعر با یکدیگر مؤثّر است. در این پژوهش، نوع، تعداد و درصد جهت دستوری در سه غزل ابتهاج، نادرپور و فرّخزاد که به تقلید از یک غزل سعدی سروده شده مورد بحث و بررسی و مقایسه قرار گرفته و رابطۀ آن با مکتب رمانتیسم بیان شده است تا جهت دستوری غالب و نحوۀ موضع گیری شاعر نسبت به معشوق در سه غزل مشخّص شود. نتیجه این که بر خلاف روحیّۀ منفعل رمانتیک، جهت فعّال در غزل غلبه دارد و علّت آن را می توان وجود دیالوگ خیالی بین شاعر و معشوق دانست. از میان سه شاعر ابتهاج بیشترین و فرّخزاد کمترین درصد جملات منفعل را دارد، امّا نحوۀ به‌کارگیری جملات فرّخزاد از الگوی خاصّی پیروی می کند}, keywords_fa = {جهت دستوری,غزل معاصر,جهت فعّال,جهت منفعل,رمانتیسم}, url = {https://jls.um.ac.ir/article_33226.html}, eprint = {https://jls.um.ac.ir/article_33226_8bba4d525862fe5d803663b4d00fe3c3.pdf} } @article { author = {Jahedjah, Abbas and Rezaei, Leila}, title = {A Theoretical and Practical Study on "First Person Plural Narrative" (in Five Short Stories of Hooshang Golshiri)}, journal = {New Literary Studies}, volume = {46}, number = {3}, pages = {47-74}, year = {2014}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2783-252X}, eissn = {2783-252X}, doi = {10.22067/jls.v46i3.18345}, abstract = {First person plural narrative (“we” narrative) is a style which started one hundred years ago in writing fiction; however, it is only for two decades that critics have come to pay attention to it. In some studies, special features of this type of narrative have been the main focus of concern and, in some others, its practical aspects have been examined. In this article, first we describe the theories of three critics: Uri Margolin, Brian Richardson and Amit Marcus. Then, five short stories of Hooshang Golshiri are analyzed based on these theories. We have tried to examine the applicability of the theories on one hand and to recognize some unknown dimensions of the stories on the other. The result shows that although these theories are useful in text analysis, there are still many unknown aspects in this form of narrative. The result also shows that Golshiri has employed various forms of the “we” narrative in a creative way.}, keywords = {narrative,first person plural narrative,“we” narrative,Hooshang Golshiri}, title_fa = {بررسی نظری و کاربردی «روایت اول شخص جمع» (در پنج داستان کوتاه از هوشنگ گلشیری)}, abstract_fa = {روایت اول شخص جمع (ماروایت)، شیوهای است که از حدود صد سال پیش در داستان‌نویسی به کار رفته و از نزدیک به دو دهة پیش، توجه روایت‌شناسان و منتقدان را به خود جلب کرده ‌است. در پاره‌ای از تحقیقات، ویژگی‌ها و صفات ممیزة این نوع روایت بررسی شده و در برخی دیگر، به جنبه‌های کاربردی آن توجه شده است. در‌ این مقاله، ابتدا آرای سه محقق: ‌یوری مارگولین،‌ برایان ریچاردسون و آمیت مارکوس تشریح شده و سپس پنج داستان کوتاه از هوشنگ گلشیری، بر پایۀ این مباحث نظری بررسی شده است. کوشش بر آن بوده است تا از ‌یک سو کارایی‌ مباحث نظری سنجیده شود و از سوی دیگر، برخی ابعاد پنهان‌ این داستان‌ها، شناسایی و بیان گردد. نتیجۀ‌ این تحقیق نشان می‌دهد که اگرچه مباحث نظری موجود در تحلیل متن، کارایی شایان توجهی دارد، ‌هنوز ابعاد ناشناختة بسیاری در این شیوه از روایت میتوان یافت. همچنین نتیجۀ این بررسی، حکایت از آن دارد که گلشیری، انواع مختلفی از «ما روایت» را به کار گرفته و خلاقیت‌های ویژهای در این شیوة روایت‌گری داشته است.}, keywords_fa = {روایت,روایت اول شخص جمع,ماروایت,هوشنگ گلشیری}, url = {https://jls.um.ac.ir/article_33250.html}, eprint = {https://jls.um.ac.ir/article_33250_4dab462686d6a9d359c9a8244d427390.pdf} } @article { author = {Hashemi, Zohreh and Ghavam, Abol-ghasem}, title = {Study of Personality and Mystical Ideas of Bāyazid Bastāmi Based on Cognitive Metaphor Approach}, journal = {New Literary Studies}, volume = {46}, number = {3}, pages = {75-104}, year = {2014}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2783-252X}, eissn = {2783-252X}, doi = {10.22067/jls.v46i3.17175}, abstract = {The purpose of authors in this paper is to analyze Bāyazid’s uses of cognitive metaphors. He was as one of the pioneers and prominent Sufis of love mysticism. The paper explains some key concepts in Bāyazid’s mysticism and refers to some features of his personality. This study examines the uses of wine, fire and flood domains in his sayings and reveals his emphasis on the concept of mortality (i.e. fanā) in his mystical thoughts. It also shows that the frequently noticeable presence of the ‘light’ source domain in his words results from the impact of the social and cultural environment of the Zoroastrian ambience of his time. In addition, the analysis of Bāyazid’s cognitive metaphors delineates his vacillation between asceticism and mystical love.}, keywords = {cognitive metaphor,Culture,mapping,Sufism terms,Bāyazid Bastāmi}, title_fa = {بررسی شخصیت و اندیشه‌های عرفانی بایزید بسطامی بر اساس روش استعارة شناختی}, abstract_fa = {هدف نگارندگان این جستار آن بوده تا از رهگذر تحلیل استعاره‌های شناختیِ اقوال بایزید- به عنوان یکی از عرفای پیشرو و برجستة مکتب تصوف عاشقانه- مفاهیم کلیدی در عرفان او را تفسیر و تبیین نمایند و در ضمن آن به برخی ویژگی‌های شخصیت او نیز اشاره کنند. از جمله نتایج این تحقیق آن بوده که کاربرد قلمروهای شراب، آتش و سیل در اقوال وی، تأکید او را بر مسألة «فنا» در اندیشة عرفانی وی نشان می‌دهد. همچنین حضور مکرر و چشمگیر قلمرو تجربی «نور» در اقوال بایزید، حاصل تأثیر محیط فرهنگی و اجتماعی زرتشتی روزگار وی بوده است. علاوه بر این، تحلیل استعاره‌های شناختی وی نشان‌‌دهندة تردد او میان اندیشه‌های زاهدانه و عاشقانة تصوف می‌باشد.}, keywords_fa = {نظریة استعارة شناختی,فرهنگ,نگاشت,اصطلاحات عرفانی,بایزید بسطامی}, url = {https://jls.um.ac.ir/article_33270.html}, eprint = {https://jls.um.ac.ir/article_33270_aa5cc20b6ff0b8d79b0a6fdb3af667af.pdf} } @article { author = {Akbari Mafakher, Arash}, title = {“Dinu” (Studying and Analyzing a Song in Gurani Language)}, journal = {New Literary Studies}, volume = {46}, number = {3}, pages = {105-137}, year = {2014}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2783-252X}, eissn = {2783-252X}, doi = {10.22067/jls.v46i3.20063}, abstract = {Zurvanism is one of the oldest sects related to primitive human life style and thoughts. One of the most outstanding doctrines of this sect is determinism and believing in the influence of fate on human destiny. Although there are few traces of Zurvanism in the Avestan texts, they assume a prominent position in Pahlavi texts through which they find their way into Arabian and Persian literature. One of the most important sources of investigation about this system of thought is the Gurani culture and literature. This language dates back to Achaemenid era. “Dinu” is an example of Zurvanist influence on the Gurani culture. In a dialogue between the poet and the village of his residence, he is complaining about his fate and fortune. This paper introduces, transcribes, translates and examines the lexis of this song using a descriptive method.}, keywords = {“Dinu”,Zurvanism,Gurani language,fate}, title_fa = {دینو (بررسی و تحلیل سرودی به زبان گورانی)}, abstract_fa = {آیین زروانی از کهنترین آیینهای بشری است که با زندگی و اندیشه های ابتدایی انسان درپیوند است. یکی از برجسته ترین آموزه های این آیین باور به سرنوشت و بخت و تأثیر سپهر و روزگار در زندگی انسان است. هرچند در متون اوستایی از این آیین چندان یاد نشده است، اما در متون پهلوی جایگاهی مهم دارد که از این طریق به متون فارسی زردشتی، فارسی و عربی راه یافته است. یکی از مهمترین منابع مطالعاتی درباب آیین زروانی زبان، فرهنگ و ادبیات گورانی است. گذشتة این زبان به روزگار هخامنشی برمی-گردد و تا به امروز پایدار مانده و ادبیاتی غنی و پربار دارد. سرود «دینو» یکی از نمونه های زروانی در فرهنگ گورانی است. گفتگوی شاعر با روستای محل سکونت خود، روزگار و فلک در این سرود سرشار از اندیشه های زروانی در شکایت از روزگار است. در این مقاله به شیوه ای توصیفی به معرفی متن گورانی، آوانگاری، ترجمه، واژه شناسی و تحلیل این سرود پرداخته شده است.}, keywords_fa = {دینو,آیین زروانی,زبان گورانی,سپهر,روزگار,سرنوشت}, url = {https://jls.um.ac.ir/article_33277.html}, eprint = {https://jls.um.ac.ir/article_33277_3c415677c8494357f341c25e6fc8002b.pdf} } @article { author = {Sedighi, Mostafa}, title = {Repetition Frequency in the Accounts of Zal’s Birth in the Shahnameh}, journal = {New Literary Studies}, volume = {46}, number = {3}, pages = {139-166}, year = {2014}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2783-252X}, eissn = {2783-252X}, doi = {10.22067/jls.v46i3.25275}, abstract = {Apart from its ancient history, narratology has opened new territory in text analysis with the theories of people like Genette, Todorov and Barthes in recent decades. Genette believes that the relations between text-time and story-time cause different situations one of which being repetition frequency. Repetition frequency is the frequency of referring to an event which has happened only once. After the narration of the same event by Ferdowsi, the story of the birth of Zal, his father’s rejection and his being raised by Simurgh, are heard nine more times from Sam, Zal and Esfandiyar albeit in different forms and with different intentions. This subject has been analyzed based on narration-time. To further clarify the point, subjects such as narrative levels and reliability or unreliability of narrator have been studied. Ferdowsi as a historical narrator interferes with his own retrospective narration in different ways. Then certain characters in the story repeat the same account with “purposeful” additions and removals. Apart from the accounts given by Sam and Zal, that of Esfandiyar’s is fundamentally different from the other two.}, keywords = {Shahnameh,Zal,Genette,Frequency,narrative levels,reliable and unreliable narrator,Esfandiyar}, title_fa = {بررسی بسامد مکرر در روایت‌های زادن زال در شاهنامه}, abstract_fa = {روایت و روایت پردازی جدا از پیشینۀ کهن آن، در دهه های اخیر با نظریه های کسانی مانند ژنت، تودوروف و بارت قلمروهای جدیدی را در تحلیل متون گشوده است. ژنت معتقد است نسبت میان زمان متن و زمان داستان وضعیت های گونه گونی را فراهم می آورد که بسامد مکرر یکی از زیرشاخه های آن است. بسامد مکرر نقل چندین بارۀ حادثه ای است که یک بار اتفاق افتاده است. زادن زال، طرد از سوی پدر و پرورش یافتن نزد سیمرغ پس از روایت فردوسی نُه بار دیگر از زبان سام، زال و اسفندیار تکرار می شود اما به شکل ها و نیات مختلف. این موضوع بر پایۀ زمان روایت تحلیل شده، در کنار آن، جهت تبیین دقیق‌تر، مباحثی نظیر سطوح روایی و موثق یا ناموثق بودن راوی نیز طرح و بررسی شده است. فردوسی به عنوان راوی تاریخی در روایت گذشته‌نگر خود به شکل های مختلف مداخله می کند. سپس راویانی که خود شخصیت های روایت هستند، آن روایت را با حذف یا اضافه هایی هدفمند تکرار می کنند که در این میان جدا از روایت سام و زال، روایت اسفندیار تفاوتی بنیادی با بقیه دارد.}, keywords_fa = {شاهنامه,فردوسی,زال,سام,اسفندیار,زمان روایت,بسامد مکرر}, url = {https://jls.um.ac.ir/article_33301.html}, eprint = {https://jls.um.ac.ir/article_33301_ecda896d54e6de7f8035db9a2bcc8f20.pdf} }