%0 Journal Article %T «خردگویه» زیرگونه ای در ادبیات تعلیمی %J جستارهای نوین ادبی %I دانشگاه فردوسی مشهد %Z 2783-252X %A اسماعیل زاده مبارکه, مرضیه %A محمدی فشارکی, محسن %D 2018 %\ 07/23/2018 %V 52 %N 2 %P 57-77 %! «خردگویه» زیرگونه ای در ادبیات تعلیمی %K ادبیات تعلیمی %K پندنامه %K خردگویه %K کنفوسیوس %R 10.22067/jls.v0i0.81602 %X «خردگویه»، زیرگونه­ ای در ادبیات تعلیمی است که نخستین بار کنفسیوس آن را برای آموزشِ خردجویانی که نزد او می­آمدند و پرسش­هایی را مطرح می­کردند، به کار برده است. این­گونه سخنان وقتی در متون ادبی نقل و روایت می­شود ذکاوت و ارجحیت گوینده را نسبت به دیگران نشان می­دهد و وجود چنین افرادی در فرهنگ­ های مختلف نمایانگر حوزه­ای از تفکر و عقلانیت است که برای سایر مردم، موهبتی آسمانی تلقی می­شود. ترجمۀ عنوانِ چینی کتاب کنفسیوس، LunYu در زبان انگلیسی به Analects به‌درستی نمایانگر ساختار و محتوای کتاب کنفسیوس نبوده و برگردانِ آن در زبان فارسی به «مکالمات» نیز سبب شده که این گونۀ ادبی، با گفت­وگو (دیالوگ) که مبتنی بر ارتباطی دوسویه است، یکی شمرده شود. خردگویه دارای مؤلفه ‌هایی است که آن را از پندنامه و زیرگونه­ های دیگری مانند خطابه و امالی متمایز می­کند. در مقالۀ حاضر مبحث ترجمۀ واژۀ LunYu و ویژگی­های ساختاری و محتوایی خردگویه همراه با نمونه ­هایی از منطق‌الطیر عطار و فیه ما فیه مولانا بررسی و همچنین وجوه تمایز خردگویه با پندنامه، خطابه و امالی شرح و تبیین شده است. %U https://jls.um.ac.ir/article_35493_730cbda39493810be35ff339fcf51a8b.pdf