TY - JOUR ID - 32115 TI - وضعیت آموزش درس فارسی عمومی در نظام آموزش عالی بر اساس مولّفه های اصلی برنامه درسی JO - جستارهای نوین ادبی JA - JLS LA - fa SN - AU - آهنچیان, محمدرضا AU - عبدلی, افسانه AD - فردوسی مشهد Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 44 IS - 4 SP - 157 EP - 182 KW - درس فارسی عمومی KW - دانشجوی کارشناسی KW - دانشگاه فردوسی مشهد DO - 10.22067/jls.v44i4.14578 N2 - هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت درس فارسی عمومی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بود. در این پژوهش به لحاظ ماهیت موضوع و اهداف پژوهش از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه دانشجویان کارشناسی، درس با تحقّق اهداف تعیین شده فاصله دارد، اما در مولفة تدریس و فعّالیّت‌های کلاسی موفق عمل کرده است و دانشجویان از منابع یادگیری معرفی شده و سهولت تهیه آن و در حیطه ارزشیابی و نگرش رضایت داشته‌اند. همچنین، بین نمرات دانشجویان دختر و پسر در مولّفه‌های پژوهش تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتایج ارزشیابی t مستقل نشان داد که در مولّفه اهداف، محتوا، تدریس و فعّالیّت‌های کلاسی، منبع یادگیری و نگرش و قضاوت بین رشته‌های علوم انسانی و رشته‌های غیر علوم انسانی تفاوت معناداری وجود ندارد، اما در مولّفه ارزشیابی، تفاوت معناداری مشاهده شد، به طوری که میانگین نمرات دانشجویان رشته‌های علوم انسانی بالاتر بود. UR - https://jls.um.ac.ir/article_32115.html L1 - https://jls.um.ac.ir/article_32115_c6bb7b238a6c194fc7f1f924c8068b23.pdf ER -