دانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X42420091122The Role of Texture and Audience in the Stylistic Differences between Amir Arsalan and Malek Jamshid’s Proseنقش بافت و مخاطب در تفاوت سبک نثر امیرارسلان و ملک جمشید1252863610.22067/jls.v42i4.4219FAفتوحی فتوحیهادی یاوریJournal Article20101204Naqib Al-Mamalek Shirazi, the court storyteller of Naser Al-Din Shah, has composed two tales: Amir Arsalan and Malek Jamshid. Naqib created Amir Arsalan for Naser Al-Din Shah and retold it to him frequently, but he composed Malek Jamshid in a different condition. This essay attempts to study stylistic differences between the two texts. The goal is to show the role of textural factors and the circumstances of its creation based on the stylistic differences between the two texts. The differences have been presented in three issues: syntactic structures, slang dictions, and formulas (proverbs, oaths, curses), and in each case the influence of different textures and the narratee on these stylistic differences have been pointed out.
Key words: Amir Arsalan, Malek Jamshid, Texture, Narratee, Stylistics Analysis.از نقیب الممالک شیرازی، نقّال باشی دربار ناصرالدّین شاه دو قصّة امیرارسلان و ملک-جمشید به جا مانده است. او امیرارسلان را برای ناصرالدّین شاه ساخته و بارها برای او نقل کرده است، امّا ملک جمشید را در شرایط متفاوتی پدید آورده است. این مقاله به بررسی تفاوت های سبک نثر این دو اثر اختصاص دارد و هدف آن نشان دادن نقش عوامل بافتی و زمینة آفرینش در تفاوت سبک این دو متن است. تفاوت های به دست آمده در سه حوزة ساختارهای نحوی، واژگان و ترکیبات عامیانه، و گزاره های قالبی (ضرب المثل ها، سوگندها و دشنام ها) دسته بندی و ارائه شده اند و در هر مورد، نقش عامل بافت متفاوت و روایت شنو در این تفاوت های سبکی نمایانده شده است.
کلید واژهها: امیرارسلان، ملک جمشید، بافت، روایت شنو، تحلیل سبک شناختی.https://jls.um.ac.ir/article_28636_b4ce7efacc1290f22894dae0e4912cf0.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X42420091122The Study of Aspects of Religiosity of Hafez in Light of Glock and Stark’s odel of Religion, as a Multi-faceted Phenomenonبررسی ابعاد دینداری حافظشیرازی براساس الگوی گلاک و استارک مبنی بر دین، پدیدهای چندبُعدی27522867710.22067/jls.v42i4.4221FAعلی اکبر باقری خلیلیJournal Article20101204One of the greatest preoccupations in the field of Sociology of Religion is a practical (pragmatic) definition of religion and religiosity which is mostly studied in Social Psychology and can be divided into Sociological Tradition or Collective-Social Tradition and Psychological or Subjective-Individual Tradition. Prior to Glock and Stark, scholars considered different aspects and principles for religion. For example, Erich Fromm emphasized on practical, practical-magical, ritual and semantic aspects of religion; while Wakh’s division was theoretical/mental, practical/behavioral and social/institutional. There were also other scholars who were concerned with four pillars for religion: faith, belief, devotional (worshipping) edicts and political/social edicts. Moreover, there was another group who concentrated on religious experience, recognition, emotion and practice. It was from the early 1960s, that under the influence of such sociologists as Emile Durkheim, religion for the first time was conceived as a multi-dimensional phenomenon, and Watch stressed on three dimensions: theoretical/belief, practical/ritual and collective/societal. In 1965 Glock and Stark attached five dimensions for all the religions in the world: 1. Belief; 2. Ritual; 3. Experimental; 5. Intellectual; 6. Consequential. These five dimensions were accepted by most scholars and were considered to be an appropriate model for studying and doing research on any religion. It is quite axiomatic that religiosity is an important aspect of Hafez’s personality trait which is adaptable to Glock and Stark’s model. The present article was written from this conviction that by applying Glock and Stark’s model to Hafez’s poetry (gazels), one can find that Hafez believed in oneness (monotheism), prophet hood and resurrection. Questing for truth is an important feature of his ritual aspect, suggesting his pragmatism in the obligations of the religious law and spiritual virtues as well as religious positions. His religious experience possesses an insight quality, an intuitive kind of knowledge, which can lead to recognition, faith and hope, thereby culminating in monotheism, content with God’s will, practice of religious duties, participation in religious ceremonies, adornment with spiritual virtues, steadfast faith, amorous servitude, as well as reaching unity and the position of a perfect human, which are the consequences of his religiosity.
Key Words: Practical (pragmatic) definition of religiosity, Glock and Stark, Hafez of Shiraz, religious, ritualistic and experimental aspects.از ابتدای دهۀ1960 تحتتأثیر دیدگاه جامعهشناسان، بهویژه دورکیم، برای اوّلینبار، دین بهعنوان پدیدهای چندبُعدی مطرح گردید و واچ برای آن سه بُعد قائل شد: نظری/ باور، عملی/ مناسکی و جمعی/ انجمنی. در سال1965 گلاک و استارک برای همۀ ادیان جهان پنج بُعد قائل شدند: 1- اعتقادی 2- مناسکی 3- تجربی 4- فکری 5- پیامدی؛ و بیشتر پژوهشگران این الگو را پذیرفته و آنرا برای مطالعۀ هر دینی مناسب دانستند. بدون تردید، دینداری از ابعاد مهم شخصیّتی حافظ شیرازی استکه قابلیّت بررسی با الگوی گلاک و استارک را دارد. در این مقاله با توجّه به غزلیّات حافظ به تحلیل و توصیف ابعاد دینداری او براساس الگوی مذکور پرداخته شد و مطابق نتایج تحقیق، حافظ به توحید، نبوّت و معاد معتقد است. طلب حقیقت از مهمترین ویژگیهای بُعد مناسکی و دلیل بر عملگرایی او در واجبات شریعت و مقامات طریقت و فضایل معنوی است. تجربههای دینی او کیفیّت معرفتی از نوع شهودی و اشراقی داشته و توجّه، شناخت، ایمان و امید از جلوههای عمدۀ آن محسوب میشوند و توحیداندیشی، خشنودی از قضای الهی، عمل به فرایض، شرکت در مراسم دینی، آراستگی به فضایل معنوی، ایمان استوار، بندگی عاشقانه، وصول به وحدت و مقام انسان کامل از پیامدهای مهم دینداری وی بهشمار میآیند.
کلیدواژه ها: تعریف عملیاتی دینداری، گلاک و استارک، حافظشیرازی، بُعد اعتقادی، مناسکی و تجربی.https://jls.um.ac.ir/article_28677_8a233d9016ca9732e8c376516108c8f7.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X42420091122An analysis on the relationships of characters in Nezami’s Khosrow & Shirinبررسی سازوکار شخصیّت ها در خسرو و شیرین نظامی53772871110.22067/jls.v42i4.4222FAسید حسین فاطمیفردوسی مشهدمریم درپرJournal Article20101204The basic issue in this article is to analyze the relationships of characters in Nezami’s Khosrow & Shirin by using of Greimas’s Actors Pattern. In Nezami’s narrative we found the six actors that Greimas mentioned; including: transmitter, recipient, subject, object, helper, and deterrent.
According to the results of this article the Transmitter is part of Khosrow’s character – his unconsciousness – that appears in his dream in shape of Anushirvan, his ancestor, and brings good news about Shirin and Shabdiz. The Recipient is Khosrow. The Subject is Shirin. The Object is bringing Khosrow & Shirin together. The Helper is Shapur. The Deterrent is Maryam, Khosrow’s wife, whose deterrent act ends with her death, as well as Farhad, who does not show a noticeable deterrent force. “The love of Farhad to Shirin” is not a love story parallel to the love of “Farhad and Shirin”, but it exists throughout the Story, and Farhad plays the role of a deterrent actor (rival).
According to this research, Greimas’s Theory is to an extent useful for the analysis of characters in Nezami’s Khosrow & Shirin. Based on this, the reader can follow the relationship and interaction of characters with a clear mind. Through the comparison of the subject, recipient and deterrent actors in the two stories of Khosrow & Shirin and Leyli & Majnoon, we can find that the from the viewpoint of storytellers of Khosrow & Shirin freedom of the woman’s character and her decisiveness in action is valuable, while in the view of the storytellers of Leyli & Majnoon, is her loyalty to the traditional social mores and customs and her nature of obedience to her father or husband. This point shows the cultural differences of societies, in which the two stories originated. The outline of these two examples is the base for its spread to other Persian-language love stories.
Key words: Khosrow & Shirin, Greimas’ Actors Pattern, Character, Relationship.مسئلۀ اساسی این مقاله تحلیل روابط شخصیّت ها در خسرو و شیرین نظامی است. در این تحلیل از الگوی کنشگر گریماس استفاده شده است. شش نقش اصلی یا به تعبیر گریماس «کنشگر» در این روایت بازیابی شده که عبارتند از: فرستنده، دریافتکننده، فاعل، هدف، یاریگر و بازدارنده. براساس نتایج حاصل از این تحقیق در روایت خسرو و شیرین، فرستنده بخشی از شخصیّت خسرو- ناخودآگاه او- است که در خواب و به صورت انوشیروان، نیای او، ظاهر میشود و بشارت شیرین و شبدیز را به او میدهد؛ دریافتکننده خسرو، فاعل: شیرین، هدف: رسیدن خسرو و شیرین به یکدیگر، یاریگر: شاپور و کنشگر بازدارنده: از طرفی مریم، همسر خسرو، است که با مرگ او کنش بازدارندگیاش به پایان میرسد و از طرف دیگر فرهاد است که بازدارندگی چندانی از او بروز نمیکند. «عشق فرهاد به شیرین» داستان عاشقانهای به موازات عشق «خسرو و شیرین» نیست؛ بلکه در طول این روایت جای دارد و فرهاد به عنوان کنش گر بازدارنده (رقیب) ایفای نقش میکند. از این پژوهش بر میآید که الگوی گریماس در تحلیل شخصیّت های منظومة خسرو شیرین تا حدّی مفید و کارآمد است و براساس این الگو خواننده با ذهنیّتی روشن میتواند روابط و مناسبات شخصیّتها را دنبال کند.
از مقایسة کنش گرهای فاعل، دریافت کننده و بازدارنده در دو روایت خسرو وشیرین و لیلی و مجنون می توان دریافت که آن چه از نظر داستان پردازان خسرو وشیرین ارزش به حساب می آمده، آزادگی شخصیّت زن داستان و قاطعیّت او در عمل بوده است، امّا آن چه در نگاه داستان پردازان لیلی و مجنون ارزشمند بوده، پایبندی شخصیّت زن داستان به آداب و رسوم اجتماعی و تبعیّت او از فرمان پدر یا شوهر بوده است. این نکته بیانگر تفاوت فرهنگی جوامعی است که خاستگاه اوّلیّۀ دو روایت بوده اند. طرح این نمونه زمینه ای برای تعمیم آن به دیگر داستان های عاشقانة فارسی است.
کلید واژهها: خسرووشیرین، الگوی کنش گر گریماس، شخصیّت، روابط.https://jls.um.ac.ir/article_28711_9ecf9bcd2fdc329f01238c56e25ea1dd.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X42420091122the Secret Hidden In ArtA Survey and Analysis of the Titles of Qaisar Aminpour's poemsبررسی و تحلیل نام های اشعار قیصر امین پور791042874210.22067/jls.v42i4.4224FAگرجی گرجیAfsaneh میریJournal Article20101204Qaisar Aminpour is a post-revolution prominent poet who has composed poems in different fields and verse forms. He has composed 445 adult poems in five collections, the analysis of which seems necessary for gaining an exact understanding of the trend of the post-revolution poetry. In this article, the author, studying the titles of Qaisar's poems in his five books, has tried to offer a new reading of his poems, ignoring the contents of the poems at first. The hypothesis of this research in the beginning was that a poet's way of thinking can be surveyed and discovered without reading his poetry in the first step. Based on this, the author, classifying Qaisar's poems in terms of form (linguistic and technical elements) and content, just by studying the title, discovered that there is coherence and a strong connection between the title and the thought governing his poetry both in terms of form and content.
Key words: Qaisar Aminpour, the study of titles, contemporary poetry, structureقیصر امین پور، یکی از شاعران برجسته پس از انقلاب اسلامی است که در حوزه و قالب های مختلف شعری طبع آزمایی کرده است. از ایشان در حوزه شعر بزرگسالان 445 عنوان شعر در پنج مجموعه شعری باقی مانده است که بررسی و تحلیل آنها به منظور جریان شناسی دقیق شعر پس از انقلاب امری ضروری به شمار می آید. در این مقاله، با توجه به مجموعه عنوان های شعری قیصر در پنج دفتر، سعی شده بدون توجه به محتوای خود اشعار در گام اول، خوانشی تازه از اشعار ایشان عرضه شود. فرضیه این پژوهش در آغاز این بوده است که بدون توجه به خواندن اشعار یک شاعر در مرحله اول می توان مجموعه دستگاه فکری شاعر را بررسی و کشف کرد. بر این اساس، ضمن طبقه بندی مجموعه اشعار قیصر در دو بستر صورت (عناصر زبانی و تکنیکی) و محتوا؛ آن هم صرفا بر اساس عنوان شناسی اشعار؛ به این نکته دست یافتیم که میان عنوان و اندیشه حاکم بر اشعار ایشان، انسجام و پیوند استواری، هم در حوزه صورت و هم در حوزه محتوا وجود دارد.
کلید واژهها: قیصر امین پور، نام اشعار، شعر معاصر، ساختار.https://jls.um.ac.ir/article_28742_405b823a352fd2a331835510d1bffba4.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X42420091122The Study of the Fictional Motifs of “Rebellion & Decline” in Ferdowsi’s Shāhnāmehبررسی بنمایۀ داستانیِ «سرکشی و تباهی» در شاهنامۀ فردوسی1051252878010.22067/jls.v42i4.4225FAجعفری جعفریJournal Article20101204In a structural analysis, the “Rebellion & Decline” theme creates a narrative structure in which eleven stories of Shāhnāmeh – equal to 3.18 per cent of the whole Epic – are included, which makes it the tenth largest sequence of the Shāhnāmeh.
This narrative structure (sequence) consists of initial tranquillity, the king’s rebellion, his decline, and ultimate tranquillity. The epical theme of rebellion and decline is deeply rooted in the myth of the “original sin,” and displays a type of a powerful king. The most apparent historical manifestation of such a reign can be observed in the Sassanid period, which is perceptible from abundance of stories influenced from such a structure in the part of Ferdowsi’s Shāhnāmeh dealing with the Sassanid era.
Considering the spread and antiquity of the myth of “original sin,” as an effective myth in this sequence, we can consider this myth as an archetype, which appears in many stories of world nations’ literatures.
Key words: Shāhnāmeh, Structuralism, Sequence, Myth, Kingdom, Motif of Rebellion & Decline.در بررسیهای انجامشده، واحد بنمایهایِ سرکشی و تباهی طرحی داستانی را تشکیل میدهد که با پوشش بر یازده داستان شاهنامه، میزان 18/3% از داستانهای شاهنامۀ فردوسی را به خود اختصاص داده است و از این جهت، دهمین پیرفت بزرگ شاهنامه به شمار میآید. این ساخت داستانی شامل آرامش آغازین، سرکشی پادشاه ، به زوال افتادن او و آرامش پایانی است. مضمون داستانیِ سرکشی و تباهی با پیشینهای بسیار کهن، ریشه در اسطورۀ گناه آغازین داشته، نوعی آیین پادشاهی مقتدرانه در شاهنامه را نیز به نمایش میگذارد. آشکارترین جلوۀ تاریخی این نوع پادشاهی، در دورۀ ساسانی دیدهمیشود که از فراوانی حضور داستانهای متأثّر از این ساخت در عصر ساسانی شاهنامه، به خوبی دریافت میگردد. به هر تقدیر، کهنگی و گستردگی مضمون اساطیری این ساخت داستانی، از اسطورۀ گناه آغازین، کهن الگویی ساخته که داستانهای فراوانی را در ادبیّات ملل جهان تحت تأثیر خود قرار داده است.
کلید واژهها: شاهنامه، ساختارگرایی، پیرفت، اسطوره، پادشاهی، بنمایۀ سرکشی و تباهیhttps://jls.um.ac.ir/article_28780_b4279fc17d588c39ed8bb354a193220b.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X42420091122The Study of Minoo’s Ahriman in the Avesta and the Pahlavi Textsمینوشناسی اهریمن در اوستا و متون پهلوی1271492881610.22067/jls.v42i4.4226FAآرش اکبری مفاخرJournal Article20101204Minoo ’s Ahriman is a term for discovering Ahriman in the world of Minoo: a world where it’s creatures are invisible, undesirable, and without a body . In this article, Minoo’s Ahriman in the Avesta and the Pahlavi Texts are surveyed. In Gahan, Ahriman exists as the evil nature as opposed to the good nature that leads to his creation in the Haftha. In New Avesta the Minavi existence continues with Ahriman’s destructions and ends with his inability and his escape to hell during resurrection.
In Pahlavi texts the image that shows life of Minoo’s demon has been extended and its prominent feature is inexistence of Ahriman as opposed to the existence of Aura Mazd. This doctrine has created philosophical and abstract thoughts about Ahriman and on the other hand has provided his thought of adaptability of universe until myths of demon turn to allegory. One of the most important discussions in Minoo’s Ahriman is his imprisonment in the sky in the form of Minoo. This involvement has prepared philosophical, allegorical and symbolical thoughts, where the first basic doctrines for defence against Ahriman can be seen. In the Iranian conclusion, Ahriman is defeated and put in hell (the reflection of psychological and internal conflicts of human beings) or killed (the reflection of rebels’ and disbelievers’ fate).
Key words: Ahriman, the study of Minoo, Ahriman in prison, defence against Ahriman, Ahriman’s fate.مینو شناسی اهریمن، عبارت است از بررسی و شناخت اهریمن در دنیای مینو؛ دنیایی که موجودات آن در حالت نادیدنی، ناپسودنی و بدون تن هستند. در این مقاله مینوشناسی اهریمن در اوستا و متون پهلوی مورد بررسی قرار می گیرد. در گاهان، اهریمن به عنوان منش بد در برابر منش نیک قراردارد که به آفریدگاری او در هفتها می انجامد. در اوستای نو این حضور مینوی با ویرانگریهای اهریمن ادامه و با ناتوانی و گریز او به دوزخ در رستاخیز پایان می یابد.در متون پهلوی تصویر زندگی مینوی اهریمن گسترش می یابد که برجسته ترین ویژگی آن آموزة نیستی اهریمن در برابر هستی اورمزد است. این آموزه از سویی اندیشه های فلسفی و انتزاعی دربارة اهریمن را به وجود آورده و از سوی دیگر اندیشة گیتی پذیری او را فراهم می کند تا اسطوره های مربوط به اهریمن به داستان و تمثیل دگرگون گردد. یکی از مباحث مهم در مینوشناسی اهریمن، زندانی شدن او در آسمان در حالت مینوست. این گرفتاری اندیشه های فلسفی، تمثیلی و نمادی را به وجودآورده که نخستین بنیادهای آموزة دفاع از اهریمن در آنها دیده می شود. در فرجام شناسی ایرانی، اهریمن یا ناکار شده و به دوزخ افکنده می شود(بازتاب چالش های درونی و روانی انسان) و یا کشته می-شود(بازتاب سرنوشت شورشیان و بددینان).
کلیدواژهها: اهریمن، مینوشناسی، اهریمن در زندان، دفاع از اهریمن، سرنوشت اهریمن.https://jls.um.ac.ir/article_28816_91b5804be26a46633df57a2e54f07396.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X42420091122Meaning of the Name “Fereydun” and Its Relationship With His Three Powers in The IranianMythical and Epical Traditionsمعنی نام فریدون و ارتباط آن با سه نیروی او در سنّتهای اساطیری و حماسی ایران1511752884210.22067/jls.v42i4.4228FAمولایی مولاییJournal Article20101204Accounts and narratives of the ancient Iranian texts and sources of the Islamic period concerning Fereydun indicate that this Iranian dragon-slayer hero has been known for his three powers, that is “fighting powers,” “medical skills,” and “sorcery arts”. On the other hand, his name, Fereydun (Middle Persian “Frēdōn”, Avestan “θraētaona-“), seems to mean “the owner of three powers” or “the one who has three powers.” Accordingly, there could be a probable relationship between the meaning of Fereydun’s name and his abovementioned three powers. The review of reports on Fereydun in various Iranian and Indian sources proves such a relationship, shows that probably the word “θraētaona-“ was an adjective originally in remote past and it had being used by Iranians for describing their mythical hero; then, in later times, in consequence of gradual development of the myth, this adjective, as a proper name, has been used instead of the original name of the hero, namely *θrīta Āθwya.
Key words: Fereydun, Θraētaona, having three powers, fighting power, medical skill, sorcery art.از بررسی مجموع اخبار و روایات مربوط به فریدون در منابع باستانی و متون دوران اسلامی، معلوم میشود که این پهلوان اژدرکش اساطیر ایران، از سه نیرو و قدرت شگفت، یعنی« توان رزمی »، « مهارت پزشکی»و « هنر افسونگری و جادو » برخوردار بوده است. از سوی دیگر، به نظر میرسد معنی لفظی نام «فریدون» (که خود صورت تحول یافتۀ واژۀ اوستایی θraētaona- به شمار میرود) «دارندۀ سه نیرو و قدرت» بودهاست؛ از این رو چندان بعید نیست که بین این دو مقوله، یعنی نیروهای سهگانۀ فریدون در روایات و معنی لغوی نام او، ارتباطی وجود داشته باشد. بررسی جزئیات گزارش های مربوط به فریدون در منابع مختلف هندی و ایرانی وجود چنین ارتباطی را تأیید میکند و نشان میدهد لفظ فریدون، شاید در اصل صفتی بودهاست که ایرانیان با آن یل اساطیری خود را به لحاظ داشتن سه نیروی یاد شده توصیف میکردند، امّا سپستر در اثر تحوّل تدریجی اسطوره، صفت مذکور به عنوان اسم عَلَم، جانشین نام اصلی پهلوان (یعنی θrīta Āθwya *) شده و برای نامیدن او به کار رفتهاست.
کلیدواژهها: فریدون، دارندۀ سه نیرو، توان رزمی، مهارت پزشکی، هنر افسونگری.https://jls.um.ac.ir/article_28842_b8fed4156e31e41aded61b77bc019f58.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X42420091122The Goshtasp Era in the Epic: The Passage of Autocracy from Myth to Historyدورة گشتاسپی در حماسه، گذار خود کامگی از اسطوره به تاریخ1771902888710.22067/jls.v42i4.4229FAعدنانی عدنانیJournal Article20101204The scattered stories, due to the way they are put together in The Shahnameh, show a thoughtful and systematic pattern and tell more than what they have in their appearance. According to the tradition of The Shahnameh research, the book is divided into the following sections: mythical, heroic, and historical. Although clear lines do not indicate this classification, the interval and overlapping sections should not be overlooked, because transition from section to section is not possible without the requisite preparation and introduction of the author’s knowledge. It is the writer’s belief that the Goshtasp Era in The Shahnameh is the transition of the National Epic from Myth to the historical period of the Sassanids.
Key words:Autocracy, concentrated rule, function, the Goshtasp Era, Epic, Sassanidداستانهای پراکنده به دلیل طرز چیده شدنشان در شاهنامه، طرحی اندیشمندانه و بسامان را نشان میدهند و بسیار بیشتر از آنچه که در ظاهر خود دارند باز می گویند. بر اساس سنّت شاهنامه شناسی این کتاب به بخشهای اساطیری ، پهلوانی و تاریخی تقسیم می شود. هر چند این تقسیم بندی را خطّی روشن مرز بندی نمی کند ، امّا قسمتهای برزخی و بینا بینی نباید مغفول بمانند، زیرا گذر از بخشی به بخش دیگر نمی تواند بدون تمهید مقدّمه و قفل و بندهای ضروری صورت گیرد.
به گمان نگارنده، دورة گشتاسبی در شاهنامه، گذار حماسه ملّی از اسطوره به دورة تاریخی ساسانی است.تمرکز اشکال متنوّع قدرت در حکومت گشتاسبی غیر از آنکه اجتماع خویشکاریهای طبقات سه گانة تقسیم بندی اجتماعی ( شاه – موبد ، رزمیار ، تولید کننده ) را در این حکومت نشان می دهد ، با اجتماع هدفمند امشاسپندان نیز که هر یک پیش از تمرکزشان در اهورا مزدا به صورت یکی از صفات او در دورة ساسانی خود به تنهایی ایزدی مستقل به حساب می آمدند همانند است. حکیم حماسه سرا با روایت حکومت گشتاسپی در این بخش از شاهنامه ، در گذار از اسطوره به تاریخ، زمینة تمرکز خواهی و خود کامگی ساسانی را نشان می دهد.
کلیدواژها: خود کامگی ، حکومت متمرکز ، امشاسپندان ، خویشکاری ، حکومت گشتاسبی ، ساسانی.https://jls.um.ac.ir/article_28887_022e00c7e55ea844d3e6e235c822b399.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X42420091122Review and Analysis of the Western Orientalists about the National Iranian Epicنقد و تحلیل دیدگاه مستشرقان غربی دربارة حماسة ملّی ایران1912142891910.22067/jls.v42i4.4230FAقبادی قبادیدکتر سید علی قاسم زدهJournal Article20101204Within Iranian literary works, The Shahnameh, the eternal epic written by the sage Abolqasem Ferdowsi, has an important and unique place in the recognition of the ethnic identity and the reflection of the Iranian people's view of the world. The importance of The Shahnameh from the abovementioned perspectives, evoked the curiosity and contemplation of many Western and Eastern researches and caused some critical analysis in a way that The Shahnameh can be viewed as a highway for intellectual challenges of Orientalists confronting Eastern culture and was always an exposé for them of both justice or injustice, for support or for rejection. Although the Orientalists' efforts to know more about Iran and Iranians, has evoked their attention towards this grand work, and their valuable researches have granted benefits for Iranians, by paying attention to their opinions, some realities about their hidden or obvious intentions, which were mostly unnoticed.
Undoubtedly persistence to find suitable reply for questions like: "Are the offered views and findings in the Orientalists' researches real reflection of Iran and its national epic or a confusing and biased image?"; "Which aspect of The Shahnameh, are western researches following to prove or suggest, knowledge or identity?"; “Which perspective of The Shahnameh are the Western scholars trying to proof or suggest – knowledge or identity? Or none of the above?"; “Have the researches of the Orientalists been coordinated with western politicians, or in some cases conducted to proove their political tendencies, or for mere love of gaining knowledge and bringing about science for the sake of science? Or a combination of the two?" As well as other such issues have persuaded the writers to criticise and analyse the ideas and works of Western European Orientalists on Ferdowsi and his Shahnameh through a descriptive-analytic approach, based on their works and declarations. Considering the essential differences in the approach of the Russian and former Soviet researchers of The Shahnameh and fear of over expanding the research and amount of the essay, the writers decided not to mention these researchers ' attitudes within this research.
Key words: Western Orientalism, Eastern knowledge and identity, Iranian national Epic, Ferdowsi's Shahnamehکوشش مستشرقان برای شناخت بیشتر ایران،توجّه آنان را به شاهنامه برانگیخته و پژوهشهای ارزندة آنان نتایج سودمندی را عاید ایرانیان کرده است. با دقّت در نظریّات آنان، حقایقی از نیّات پیدا و پنهانشان آشکار میشود که اساساً کمتر بدان توجّه شده است. پیگیری پاسخی مناسب برای مسئلههایی چون«تلقّیها و دریافتهای عرضه شده در تحقیقات مستشرقان، بازتاب واقعی از ایران و حماسه ملّی آن است یا تصویری مغشوش و مغرضانه؟» «محقّقان غربی در پی اثبات یا تلقین کدام جنبه از جنبههای شاهنامهاند، معرفت یا هویت؟ یا هیچکدام از آن دو؟»،«تحقیقات مستشرقان همسو با نیّات سیاستمداران غربی یا احیاناً اثبات پیشزمینههای سیاسی آنان بوده یا صرفاً به عشق علم اندوزی و جستجوگریهای مطالعاتی و علم برای علم؟ یا تلفیقی از این دو؟»، نگارندگان را برآن داشته تا با روشی توصیفی- تحلیلی با استناد به آثار و اظهارنظرهای مستشرقان انگلیسی،آلمانی و فرانسوی دربارة فردوسی و شاهنامه او، به نقد و تحلیل اندیشهها و مقایسة آنها بپردازند و با توجّه به تفاوت ماهوی نگرش شاهنامهپژوهان روسی و حوزة شوروی سابق و هراس از گستردگی پژوهش و افزودگی بر حجم مطالب، نظریّات آنان را از گسترة تحقیقی این مقاله خارج کنند.
کلیدواژهها: شرق شناسی غربی، هویت و معرفت شرقی،ایرانشناسی، شاهنامة فردوسی.https://jls.um.ac.ir/article_28919_95639f12bf7f028ebbd1a9a7b67dd5fa.pdf