دانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X44420120121The Appearance and the Traditional Functions of Cities in Ancient Iran (Based on Ferdowsi’s Shāh-nāme and Historical Documents)سیمای شهرها و کاربری آیینی آنها در ایران باستان (بر مبنای شاهنامة فردوسی و روایات تاریخی)1333199310.22067/jls.v44i4.14557FAفرزانه علوی زادهفردوسی مشهدمحمّد جعفر یاحقّیفردوسی مشهدJournal Article20120808In the Iranians’ system of thought, the habitable cities had such great importance that their constructions were attributed to the kings especially the Sasanians in the historical and geographical works and also in Ferdowsi’s Shāh-nāme. In the first part, this essay seeks to gather and classify various examples and analyze the construction model of cities and their specifications in ancient Iran based on two groups of sources: historical and geographical works and accounts on the one hand and Ferdowsi’s Shāh-nāme on the other. In the second part, the study intends to investigate the traditional functions, appearance and names of cities, and to mention the differences between historical accounts and Ferdowsi’s Shāh-nāme and their causes.در نظام فکری ایرانیان، بنا کردن شهرهای آبادان برای پادشاهان اهمیت داشته است تا آنجا که در کتب تاریخی، جغرافیایی و شاهنامة فردوسی، بنای شهر یا شهرهایی به پادشاهان نسبت داده شده است. بر این مبنا، با محوریت قرار دادن دو دسته از متون، یعنی متون و روایات تاریخی و جغرافیایی از یک سو و شاهنامة فردوسی، به عنوان اثری ادبی که حاوی اطلاعات ارزشمند تاریخی است، از دیگر سو کوشیدیم تا در این مقاله با جمع آوری و طبقه بندی نمونه های مختلف و تحلیل و تأمل در آنها به واکاوی الگوی حاکم بر بنای شهرها در ایران باستان بپردازیم و مشخصات بنیادی شهرها و جایگاه برجستة آن را در ذهنیت گذشتگان، توضیح و تبیین کنیم. چارچوب کلی برای بررسی این مسأله در بخش نخست تحقیق، تبیین اهمیت شهر و ساختن بناهای مختلف در نظام ذهنی گذشتگان است. در بخش دوم، کوشیده ایم تا با استخراج نمونه های مختلف، مباحث مربوط به احداث شهرها به ویژه کارکردهای آیینی شهرها، ساختار ظاهری شهرها و وجه تسمیة آنها را روشن سازیم و سپس با رویکردی مقایسه ای و با تکیه بر تفاوت روایات تاریخی و شاهنامه فردوسی، بنیادی ترین علل مؤثر در اختلاف روایات این دو دسته متون را مورد تأمل و بررسی قرار دهیم.https://jls.um.ac.ir/article_31993_e9f76359252ab46085f7b9aa1453ed2e.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X44420120121Narratives and Elements of Ibrāhim ibn Adham’s Life Story and Its Relation to Buddhist Beliefs and Customsروایت ها و عناصر داستان زندگی ابراهیم ادهم و نسبت آن با باورها و آداب بودایی35493200110.22067/jls.v44i4.14559FAپیمان ابوالبشریشهید بهشتی تهرانعلی یحیائیبیرجندحسین نوعیدانشگاه آزاد اسلامی بجنوردJournal Article20120808Buddhist temples in Balkh and the portrait of Buddha on Sassanid coins
imply Buddhism’s spread to Khorāsān, one of the originating places of Sufism.
Contiguity and frequent travels between Islamic and Buddhist
regions also caused the promulgation of the Buddhist beliefs and customs which influenced Sufism teachings in that area. In particular, the
Khorāsāni narrative of Ibrahim Adham story shows how the people of
Khorāsān were impressed by the legend of Buddha and Buddhist beliefs.
In this paper, the authors have attempted to demonstrate this influence
through comparison and by giving examples. It is also attempted to show the similarities in elements such as homelessness, praying in caves and meat
prohibition in Jātaka literature and Buddhist customs and beliefs
after reviewing the Shāmi and Khorāsāni versions of the narrative.معابد بودایی بلخ و نقش سر بودا بر سکه های پیروز ساسانی حاکی از نفوذ آیین بودا در خراسان، یکی از خاستگاه های تصوف است. همجواری و رفت و آمدهای پیاپی میان سرزمین های اسلامی و مناطق بودایینشین، در روزگاران پس از اسلام نیز سبب انتقال و ورود آداب و مناسک بودایی به تفکر و آداب و رسوم صوفیه این مناطق شد. از نمونههای این تأثیرپذیری، روایت خراسانی داستان ابراهیم ادهم است که نشان می دهد پردازندگان آن به سبب همجواری خراسان با هند و سرزمینهای بودایینشین، از سرگذشت بودا و باورهای بودایی الگو گرفته اند. در این مقاله سعی شده پس از آوردن روایتهای شامی و خراسانی این داستان، از راه بررسی مقایسهای و آوردن نمونههایی از مشابهتهای عناصر این روایت مانند بی خانمانی، عبادت در غار و پرهیز از خوردن گوشت و مطابقت با ادبیات جاته که و آداب و باورهای بودایی، این الگوپذیری نشان داده شود.https://jls.um.ac.ir/article_32001_aff5a6fee7eab70058637ed6da0668ee.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X44420120121A Comparative Study of Ritualistic and Warrior-like Elements in the Shāh-nāme &Sammak-e-Ayyārبررسی تطبیقی عناصر آیینی و جنگاوری در شاهنامه و سمک عیار51843202610.22067/jls.v44i4.14572FAمیلاد جعفرپورتربیت معلم سبزوار0000-0002-7446-7450مهیار علوی مقدمتربیت معلم سبزوارJournal Article20120811The comparative research about the common features and roots of the Shāh-nāme, the most renowned Iranian national epic and the most comprehensive and authoritative source of heroic narratives, with other works of the same nature in verse and prose is a long story and cannot be adequately addressed in a limited scope. However, the present article aims at describing one or more common aspects. One of the fundamental structures of the epic works is the struggle motif. War in these works forms an axis around which an intertwined network of elements is gathered and, depending on the types of genres involved, the motif appears with varying degrees of frequency and extent. One of these inimitable aspects is depicting the scenes of struggles, battlefields and warriors. Sammak-e-Ayyār (585 A.H) is a long heroic epic tale in prose which is the first sample of numerous works of the same nature. Evidently, this work has close affinities with the Shāh-nāme. To trace the influences of the Shāh-nāme in Sammak-e-Ayyār, this paper has attempted to show a fourfold pattern within which the allusions of the latter work to the Shāh-nāme can be studied. The study then proceeds to describe war-related elements in Sammak-e-Ayyār with reference to the samples from the Shāh-nāme in four sections examining the human, conventional, objective and behavioral aspects. Despite the whole bulk of studies conducted in the field of epic poetry, up to now, the researchers haven’t suggested any patterns. Therefore, the present research has adopted and studied the struggle motif in the four abovementioned sections. The study aims to display how the epic heritage of the Shāh-nāme is reflected in Sammak-e-Ayyār; a subject that will strike new grounds in the field of literary research. Although the influence can be detected in all epic works, Sammak-e-Ayyār is undoubtedly unique in this respect. Since Sammak-e-Ayyār has received less scholarly attention, our samples will be more taken from this work.یکی از سازه های بنیادین آثار حماسی، وجود بن مایة جنگ است. جنگ در این آثار، محوری برای شکل گیری شبکة درهم تنیده ای از عناصر است که بسته به نوع آثار، دارای بسامد و گستردگیهای متنوعی است و یکی از جنبه های مرتبط با این بن مایه،که در هیچ اثری قابل تقلید و پیروی نیست، جلوة وصف پیکارها، آوردگاه ها و جنگاوران است. سمک عیار (585ه.ق) یکی از داستان های بلند حماسی ـ پهلوانی منثور فارسی و نخستین نمونه از آثار پرتعداد این جریان ادبی است که پیوندی آشکار با شاهنامه دارد. این مقاله کوشیده است، در راستای ترسیم طرح و الگویی در باب تقسیم بندی گزاره های حماسی، نخست با ارائة الگویی چهارگانه از تلمیحات شاهنامه ای موجود در سمک عیار، تأثیر شاهنامة فردوسی بر این اثر را، نمایان سازد و سپس عناصر کاربردی جنگ در سمک عیار را در چهار بخش انسانی، آیینی، عینی و رفتاری، همراه با ذکر نمونه هایی تطبیقی از شاهنامه، بررسی کند. هدف از این پژوهش، نمایاندن بازتاب میراث حماسی شاهنامه در سمک عیار و توصیف ساختار حماسی-پهلوانی این اثر است.https://jls.um.ac.ir/article_32026_0229845f835ec3318c87bb75b17f0965.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X44420120121Abdolvase Jebeli’s Plagiarism from Sanayee’s Divanسرقت ادبی عبدالواسع جبلی از دیوان سنایی851063203910.22067/jls.v44i4.14574FAمحسن شریفیپیام نور مشهدمه دخت پورخالقی چترودیفردوسی مشهدJournal Article20120811Plagiarism is an issue bothering poets and writers since old times. It has been prevalent among those who have not had the capability to create admirable and worthy works. It has been so widespread an offense that even great and well-known poets have sometimes committed it. The present study mainly focuses on the plagiarism of Abdol-Vase Jebeli,(sixth century A.H.), of the works of his famous contemporary poet Sanayee Qaznavi. It tries to investigate Jebeli's Direct Plagiarism (i.e. ascribing somebody's exact words to oneself without any addition or omission) and Modified Plagiarism (i.e. taking somebody's work and changing it) as the most evident types of plagiarism of Sanayee's Divan. Jebeli has repeatedly adapted Sanayee’s pieces in most literary styles especially in ghazal and qasidah formsسرقت ادبی موضوعی است که از گذشته تا امروز دامنگیر شاعران و نویسندگان بوده و در بین کسانی که توانایی آفرینش اثری درخور و شایسته نداشتهاند، رواج داشته است؛ حتی شاعران بزرگ و نامآور نیز گاه مرتکب سرقت ادبی شده اند. در این جستار ضمن نشان دادن شواهد و نمونهها، سرقتهای ادبی عبدالواسع جبلی، شاعر نامی قرن ششم از دیوان سنایی غزنوی، شاعر بزرگ همدورۀ او، واکاوی شده است. در این بررسی به این نتیجه رسیدهایم که تمام انواع سرقات و بهخصوص"انتحال" و "اغاره" را در دیوان عبدالواسع جبلی میتوان دید. وی قطعاتی از شعر سنایی را در بیشتر قالبهای ادبی و بخصوص قالب قصیده و غزل، سرقت کرده است.https://jls.um.ac.ir/article_32039_0e0bdf503cfaee448fa102423f0cd2c6.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X44420120121Reading the Text World of Omar Khayyam's Poetry According to System Mapping by Cognitive Poetics Approachشناخت جهان متن رباعیات خیام براساس نگاشت نظام با رویکرد شعرشناسی شناختی1071283206710.22067/jls.v44i4.14575FAلیلا صادقیدانشگاه تهرانJournal Article20120811The focus of this study is to analyze the text world of Omar Khayyam's poetry by a novel approach called cognitive poetics. To examine the author’s/reader's text world, the study has employed Freeman’s model (1998). She believes that conceptual mapping in literary texts can operate at three different levels including “attribute mapping,” “relational mapping,” and “system mapping.” Through reading Khayyam's text world according to the final level mapping, one can identify Khayyam's insight and map out the structure of his poems as well. The purpose of research is to show how cognitive poetics could make a distinction between everyday language and poetry as well as analyzing a poem. This paper is going to ask: 1) how system mapping as a main characteristic of poetry could help a poem's interpretation using the two other levels; 2) how three cognitive mapping can picture Khayyam's text world; and 3) how it is possible to draw clear-cut limitations for multiple interpretations and distinguish a fake poem from an original one by cognitive poetry methodology. Studying the text world according to this approach can suggest a method for textual analysis which literary theory cannot.این مقاله به بررسی جهانهای متن رباعیات عمر خیام با رویکردی نوین به نام شعرشناسیشناختی میپردازد. بررسی و شناخت این جهانها در چهارچوب نظریة مارگریت فریمن (2007) صورت میگیرد که در این چهارچوب در سه سطح نگاشت ویژگی، نگاشت رابطهای و نگاشت نظام به تحلیل شناختی متن پرداخته میشود. با خوانش جهان متن خیام از لحاظ نگاشت نظام، به معناشناسی جهان فکری و ترسیم ساختار شعر او میتوان دست یافت. هدف این پژوهش این است که نشان داده شود، چگونه نگاشتهای شناختی میتوانند میان شعر و زبان خودکار تمایز قائل شوند و به تحلیل شعر بپردازند. پرسشهای پژوهش عبارتاند از اینکه: 1- چگونه نگاشت نظام به مثابه ویژگی اصلی شعر و با استفاده از دو سطح نگاشت دیگر، میتواند به خوانش شعر کمک کند؟2- چگونه سه سطح نگاشت شناختی میتوانند جهان متن خیام را ترسیم کنند؟ 3- چگونه با رویکرد شعرشناسی میتوان به تعیین محدودیتهای تفسیرهای چندگانه و بازشناسی متن منسوب از متن اصلی رسید؟ بررسی جهان متن با این رویکرد میتواند ابزاری برای تحلیل متن ارائه دهد که نظریة ادبی فاقد آن است.https://jls.um.ac.ir/article_32067_4a2d758235dc21bd6a9d30445e62c60f.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X44420120121Second Person Point of View in Poetic Name Lines of Hafizشیوة روایت دوم شخص در تخلصهای حافظ1291563208110.22067/jls.v44i4.14576FAلیلا رضاییخلیج فارس بوشهرعباس جاهدجاهپیام نور بوشهرJournal Article20120811Although critics and novelists have not paid enough attention to the second person point of view, it has a lot of potentials for picturing the deepest parts of human mind. Most important types of this model are: 1. narratives in which the narrator, the protagonist and the addressee are the same; 2. narratives in which the narrator is separate from the protagonist/addressee. Reviewing the complete works of Hafiz proves the poet’s mastery in his poetic name lines; one of them being the artistic use of second person point of view. In almost 60 per cent of his poetic name lines, Hafiz has drawn upon this model. He uses both types of the second person pattern. The Main function of this model in Hafiz’s poetry is the expression of different concepts such as mysticism, eulogy, self-praise and irony by employing “tiny inner calls” that sometimes give orders or forbid the poet from doing something. The “calls” occasionally appear as those of a friend. The main innovation of Hafiz in this respect is using the second person technique to praise his own poetry.شیوه روایت دوم شخص، با وجود کمتوجهی هموارهای که نویسندگان و منتقدان نسبت به آن داشتهاند، قابلیتها و توانمندیهای بسیاری در به تصویر کشیدن درونیترین بخشهای ذهن آدمی دارد. مهمترین انواعی که برای این شیوه شناسایی شده عبارت است از: 1- روایتی که راوی و قهرمان و مخاطب آن، شخصیتی واحدند؛ 2- روایتی که راوی شخصیتی مستقل از مخاطب/ قهرمان داستان دارد. بررسی دیوان حافظ نشان میدهد وی در ابیات تخلص خود هنرمندیهای بسیاری نشان داده که از جمله آنها، کاربرد ماهرانه شیوه روایت دوم شخص است. حافظ، حدود 60 درصد از ابیات تخلص خود را به این شیوه سروده و در این ابیات، از هر دو نوع روایت دوم شخص استفاده کرده است. عمدهترین کارکردهای نوع اول از شیوة روایت دوم شخص در ابیات تخلص حافظ، بیان مفاهیم گوناگون عرفانی، مدح، خودستایی، طنز و ... با استفاده از «صدای کوچک درونی» است که گاه، به حافظ امر و نهی میکند و گاه، در نقش دوست و همدل وی آشکار میشود. مهمترین ابتکار حافظ در این زمینه، استفاده از شیوه روایت دوم شخص برای ستایش از شعر خویشتن است.https://jls.um.ac.ir/article_32081_a4e9d22ea7314f31bc5fcfdf0e2d1760.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X44420120121State of Teaching General Persian Literature Course in Higher Education System Based on Main Components of Curriculumوضعیت آموزش درس فارسی عمومی در نظام آموزش عالی بر اساس مولّفه های اصلی برنامه درسی1571823211510.22067/jls.v44i4.14578FAمحمدرضا آهنچیانفردوسی مشهدافسانه عبدلیفردوسی مشهدJournal Article20120811The purpose of the study was examining the quality of the compulsory course of General Persian Literature in a selected number of undergraduate students at Ferdowsi University. To conduct it, a field study method was used. Findings showed that the undergraduate students believed that passing the course has not helped them achieve the set goals and meet their needs and interests. However, the results showed that the respondents evaluated teaching and classroom activities positively. Students were satisfied with the offered learning resources and expressed relative satisfaction with the evaluation method. In all research items, findings indicated that there was not a significant difference between male and female respondents. The results of the evaluation of the independent t-test for the mean scores of respondents who studied in non-humanities-dependent and humanities-dependent faculties showed that in all research items there was no meaningful difference in the items of aims, contents, teaching and classroom activities, learning resource and attitude. In contrast, there was a significant difference between students who studied in non-humanities-dependent and humanities-dependent faculties for all research items and the mean scores of the second group was higher than those of the first.هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت درس فارسی عمومی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بود. در این پژوهش به لحاظ ماهیت موضوع و اهداف پژوهش از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه دانشجویان کارشناسی، درس با تحقّق اهداف تعیین شده فاصله دارد، اما در مولفة تدریس و فعّالیّتهای کلاسی موفق عمل کرده است و دانشجویان از منابع یادگیری معرفی شده و سهولت تهیه آن و در حیطه ارزشیابی و نگرش رضایت داشتهاند. همچنین، بین نمرات دانشجویان دختر و پسر در مولّفههای پژوهش تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتایج ارزشیابی t مستقل نشان داد که در مولّفه اهداف، محتوا، تدریس و فعّالیّتهای کلاسی، منبع یادگیری و نگرش و قضاوت بین رشتههای علوم انسانی و رشتههای غیر علوم انسانی تفاوت معناداری وجود ندارد، اما در مولّفه ارزشیابی، تفاوت معناداری مشاهده شد، به طوری که میانگین نمرات دانشجویان رشتههای علوم انسانی بالاتر بود.https://jls.um.ac.ir/article_32115_c6bb7b238a6c194fc7f1f924c8068b23.pdf