##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

نرجس السادات سنگی محمد جواد مهدوی سمیرا بامشکی

چکیده

فروپاشی سامان زمانی و مکانی روایت و تعدد روایت، خصیصه ‌هایی هستند که در اکثر فراداستان ­های ایرانی به‌وضوح دیده می­شوند و می­توان گفت جزو ویژگی ­های غالب فراداستان فارسی هستند. در واقع فراداستان ویژگی ­های بسیار زیادی دارد، اما در فراداستان فارسی تنها چند ویژگی غالب است که فروپاشی سامان زمانی و مکانی روایت و تعدد روایت از آن ویژگی ­هایند. غلبه این دو ویژگی در فراداستان فارسی با توجه به پراکندگی ویژگی­ های فراداستان در آثار خارجی در ارتباط با مسئله پلورالیسم در جامعۀ ایران قابل بررسی است. به‌طورکلی می­توان گفت در ایران، در دهه هفتاد با مطرح شدن مبحث نواندیشی دینی و سپس چندگانگی فرهنگی و پلورالیسم، نوعی نگرش نسبی اندیشی رواج پیدا کرد. این مباحث با مقاله­های مجله کیان آغاز شد و به چاپ کتاب صراط ­های مستقیم و هویت چهل ‌تکه منجر شد. آنچه بیش از همه از چالش مطرح شدن مبحث پلورالیسم برآمد نگرش نسبی اندیشی بود که با وجود مطلق اندیشی­ هایی که پیش‌ازاین در گفتمان دینی مردم وجود داشت به یک مسئله حساسیت‌ برانگیز بدل شد و ازاین‌رو تأثیر این وضعیت در فراداستان فارسی به‌عنوان غلبه دو کنش فروپاشی سامان زمانی و مکانی روایت و تعدد روایت ظهور کرد که زاییده یک نگرش نسبی ‌گراست. با نظر به آرای بوردیو می­توان پیدایش مبحث پلورالیسم را موقعیت در نظر گرفت و فروپاشی سامان زمانی و مکانی روایت و تعدد روایت را کنش. طی بررسی موقعیت، ما به ویژگی ­ای از کنش رسیدیم که بوردیو آن را منش می­نامد و بر این باور است که منش­ها با موقعیت­ ها ارتباط دارند و این منش همان نگرش نسبی اندیشی است که منجر به خلق و غلبه­ چنین ویژگی ­هایی در فراداستان فارسی شده است.


 

جزئیات مقاله

کلمات کلیدی

فراداستان فارسی, پلورالیسم, سامان زمان, تعدد روایت

مراجع
ایوبی، محمد. (1387). صورتک¬های تسلیم. تهران: افراز.
براهنی، رضا. (1384). آزاده خانم و نویسنده¬اش یا آشویتس خصوصی دکتر شریفی. تهران: کاروان.
جلایی¬پور، حمیدرضا. (1387). نظریه¬های متأخر جامعه¬شناسی. تهران: نشر نی.
خسروي، ابوتراب. (1383). اسفار کاتبان. تهران: نشر قصه. انتشارات آگاه. چاپ چهارم.‏
قاسمی، رضا. (1388). همنوایی شبانه ارکستر چوب¬ها. تهران: نیلوفر.
قاسمی پور، قدرت. (1387). «زمان و روایت». مجله نقد ادبی. سال اول. تابستان. ش 2.
کاتب، محمدرضا. (1380). هیس: مائده؟ وصف؟ تجلی؟. تهران: ققنوس.
کامران، حسن. (1382). تکثر ادیان در بوته نقد (نگاهی جامع به بحث پلورالیسم دینی). نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه¬ها.
محمدپور، احمد. (1390). روش تحقیق کیفی ضد روش. تهران: جامعه‌شناسان.
وو، پاتریشیا. (1390). فراداستان. ترجمه شهریار وقفی‌پور. تهران: چشمه.‏
هیک، جان. (1378). مباحث پلورالیسم دینی. عبدالرحیم گواهی. تهران: انتشارات تبیان.
Bourdieu, Pierre. (1990). The Logic of Practice, Translated by Richard Nice, Stanford CA: Stanford University Press.
Bourdieu, Pierre. (1996). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Bourdieu, Pierre and Loic Wacquant. (1992). An Invitation to Reflexive Sociology, Chicago: University of Chicago Press.
ارجاع به مقاله
سنگین. ا., مهدویم. ج., & بامشکیس. (2019). بررسی ارتباط پلورالیسم با فروپاشی سامان زمان و تعدد روایت در فراداستان فارسی. جستارهای نوین ادبی, 51(3), 69-49. https://doi.org/10.22067/jls.v0i0.71580
نوع مقاله
جستارهای نوین ادبی