آینه در آیینه معنا بررسی سیر تحول معنایی واژۀ «آینه» از شعر کلاسیک به شعر معاصر (با تأکید بر شعر فروغ و شاملو)

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد

2 استاد تمام دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی

چکیده

«آینه» از جمله واژگان پر‌بسامدی‌ است که دردوره‌های مختلف شعرفارسی دستخوش تحولات معنایی گوناگون شده‌است. در این‌مقاله قصد داریم به روش تحلیلی- توصیفی سیر تحول این‌ واژه را از شعر کلاسیک تا شعرمعاصر بررسی کنیم و به این‌ پرسش پاسخ دهیم که آیا واژۀ آینه بیانگر معنا یا معانی تازه‌ای در بافت شعر معاصر(به طور خاص در شعرفروغ و شاملو) است؟ و اگر چنین است، دلایل این تحولات مفهومی در شعر معاصر چیست؟ به‌این‌منظور ابتدا به نظام‌های فکری غالب یا همان پارادایم‌های معرفتی شاعران خواهیم پرداخت؛ چراکه نظام‌های فکری و معرفتی شاعران آبشخور فکری مسلط و خاصی را برای آنها فراهم می‌سازد که زمینه ساز این تحولات معنایی می‌شود و سپس با استناد به نظریة ‌استعاره‌های مفهومی،‌ استعاره‌هایی را که در آنها واژة آینه دچار تحول معنایی شده‌است، مورد بررسی قرار‌می‌دهیم تا در-یابیم که کدام معنا در شعر هر شاعر بسامد بیشتری دارد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که «آینه» در شعر هر دو‌شاعر مابازای انسان است، اما انسانِ آگاه فروغ با انسانِ رشد‌یافتة شاملو با‌توجه به جهان فکری این دو‌شاعرکاملا متفاوت است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

"Mirror within the Mirror of Meaning": Exploring the Semantic Evolution of the Word 'Mirror' from Classical to Contemporary Poetry (With a Focus on the Poetry of Forough Farrokhzad and Ahmad Shamlou)

نویسندگان [English]

  • Reihaneh Vaez Shahrestani 1
  • mohammad jafar yahaghi 2
1 PhD student in Persian Language and Literature at Ferdowsi University of Mashhad.
2 full professor of language and litarature faculty of ferdowsi university of mashhad
چکیده [English]

The term "mirror" is among the high-frequency words in Persian poetry that has undergone diverse semantic transformations across different periods. This article aims to adopt an analytical-descriptive approach to trace the evolution of this term from classical to contemporary poetry and to address the following question: Does the word "mirror" convey new meanings or interpretations within the context of contemporary poetry, particularly in the works of Forough Farrokhzad and Ahmad Shamlou? If so, what are the reasons behind these conceptual transformations in contemporary poetry?



To this end, the study first examines the dominant intellectual frameworks or epistemological paradigms of these poets, as these paradigms provide the overarching intellectual foundations that facilitate such semantic transformations. Subsequently, drawing upon the theory of conceptual metaphors, the metaphors in which the term "mirror" has undergone semantic changes will be analyzed to determine which meaning appears most frequently in each poet’s work.



The findings of this study indicate that "mirror," in the poetry of both poets, symbolizes "human." However, Forough's "conscious human" is fundamentally distinct from Shamlou's "evolved human," reflecting the distinct intellectual paradigms of these two poets.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mirror
  • Semantic evolution
  • Contemporary poetry
  • Epistemological paradigm
  • Conceptual metaphor
CAPTCHA Image

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 01 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 29 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 18 مهر 1404