دانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X46120130723A Mythic- Philosophic Analysis of the First Line of Ferdowsi’s Shāhnāma as Compared with Ancient Beliefs and “Khosravāni” Wisdomبررسی تحلیلی نخستین مصراع شاهنامه در مطابقت با باورهای فلسفی باستان و حکمت خسروانی1263283110.22067/jls.v46i1.24022FAفرزاد قائمیفردوسی مشهدJournal Article20130722Ferdowsi’s Shāhnāma has a monotheistic context and its narrative deep structure has been demythologized throughout history at religious, ritual and mythic levels. However, an analytical approach can spot traces of the ancient beliefs reflected in the symbolic implications of the narratives as well as the language and imagery of the Shāhnāma. The first line in the Preface of the Shāhnāma, “In the name of God of wisdom and spirit”, best advances a divine ontology. Drawing on historical studies in language (especially etymological analyses) and a mythic-philosophic approach, this paper aims to delineate that the first line of the Preface symbolizes an ancient philosophical belief about the creation of “logos” and “total soul” by God. This line can be a symbolic interpretation of the name of the unique God in Zoroastrianism (Ahurā Mazdā). This interpretation corresponds to the philosophic thought of Zoroaster and “Khosravāni” wisdom and is reflected in the etymology of the word of Ahurā Mazdā. The compound word symbolizes the creation of wisdom and spirit by God in its two parts (i.e. Ahurā=the creator of spirit and Mazdā= the creator of wisdom).شاهنامة فردوسی روحی یکتاپرستانه دارد و سطوح دینی، آیینی و اساطیری مؤثر در ژرفساخت روایی آن در طول تاریخ دچار «اسطوره زدایی» شده است، اما با شیوههای تحلیلی میتوان بازماندههای بسیاری از باورهای کهن را هم در سطوح نمادین روایات و هم در زبان و تعابیر و تصاویر فردوسی باز جست. یکی از مهمترین بخشهای شاهنامه که نشانههای یک بنیادشناسی الهی را در آن میتوان یافت، «خردنامة» دیباچة کتاب و معروفترین عبارت آن، یعنی مصراع نخست آن («به نام خداوند جان و خرد») است. در این جستار، با استفاده از رهیافتهای زبانی و معنایی و به یاری استدلالهای ریشهشناختی و تفسیر فلسفی، این موضوع بررسی شده است که این مصراع- علاوه بر نمایش باورهای کهن حکمت مشایی که «عقل» و «نفس» کلّی را دو مولود آغازین «احد» میداند- میتواند تفسیری دیگر از هویت فلسفی خدای یگانه در حکمت خسروانی را که «جانبخشی» و «خردبخشی» دو شاخصة اصلی معرفتشناسی الهی آن را تشکیل داده است، نمادینه کرده باشد.https://jls.um.ac.ir/article_32831_f7267285bc2018a36b477a5cdd3d7961.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X46120130723Examining the Structure in Rostam’s Seven Trials: Analyzing the Archetype of the Hero’s Journeyبررسی ساختار درهفت خان رستم: نقدی بر کهن الگوی سفر قهرمان27563284410.22067/jls.v46i1.13044FAمحمود رضا قربان صباغدانشگاه فردوسیJournal Article20120606In 1949, Joseph Campbell (1904-1987), American mythologist, in his book entitled The Hero with a Thousand Faces discusses his view on "monomyth" in detail: the hero turns his back on the mundane daily life; accepts the perils of a harrowing and hazardous journey; grapples with evil and restraining forces; overcomes all impediments and, upon his return, generously offers his people the hard-earned boon and blessing: the "souvenirs" of his journey. Campbell, in his suggested model, presents a structural pattern for the archetype of the hero's journey. To that end, he examines the myths of many different nations and peoples from all over the world. The present study singles out the story of "The Seven Trials of Rostam" from The Shāhnāma of Abolqasem Ferdowsi (c. 940-1020 A.D.), the renowned Iranian epic poet, and examines two relatively distinct areas in Archetypal Criticism, i.e. Archetypal Images and Hero's Journey in it. The study concludes with an objective evaluation of the Campbell's model.در سال 1949، جوزف کمبل (1987-1904) اسطورهشناس امریکایی، در کتاب قهرمان هزار چهره دیدگاه خود را دربارۀ اسطورۀ یگانه طرح میکند: قهرمان به زندگی روزمره و روزمرگی زندگی پشت میکند؛ سفری مخاطرهآمیز را به جان پذیرا میشود؛ به مقابله با موجودات متخاصم و نیروهای بازدارنده میپردازد؛ بر آنها فایق میآید و سرانجام در بازگشت، فضل و برکتی را که رهآورد این سفر خطیر است، به یارانش ارزانی میدارد. در این الگو، کمبل به شیوۀ رایج ساختارگرایان، در پی ارائۀ نمایهای بنیادین برای کهنالگوی سفر قهرمان است. به همین منظور، شواهد متعددی را از داستانهای اقوام و ملل مختلف فراهم میآورد و طرحی جامع را در این زمینه پیشنهاد میکند. در مطالعۀ حاضر، رابطۀ بین دو حوزۀ معیّن در نقد کهنالگویی – تصاویر ازلی و کهنالگوی سفر قهرمان - در روایت داستان هفتخان رستم از شاهنامۀ فردوسی بررسی شده و در پایان مزایا و کاستیهای این الگو نقد شده است.https://jls.um.ac.ir/article_32844_bbd0b5014575656c328267480023bd33.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X46120130723Examining the Status of Mongols and Persians in Ahmad Tabrizi’s Shahanshāhnāmaارزیابی جایگاه مغولان و ایرانیان در شهنشاهنامة احمد تبریزی (بر اساس رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی و بررسی فنون زبانی و بلاغی)57843287010.22067/jls.v46i1.13096FAمهشید گوهری کاخکیادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدجواد عباسیگروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهدمحمد جواد مهدویفردوسی مشهدJournal Article20120608Shahanshāhnāma is one of the historical epic poems composed by Ahmad Tabrizi at the end of the Ilkhanids’ reign. At the time, the poet was not able to openly criticize the Mongols. At times, one may even think that he is praising them. On the contrary, in the hidden layers of his composition, the poet tries to show his criticism by using rhetorical and linguistic tools and praising Iran and Iranians, especially Sultan Jalal al-Din Kharazmshahi. The present paper tries to uncover these hidden layers of Shahanshāhnāma and reveal Tabrizi's interest in Iran and Iranians. To this end, the critical discourse analysis approach is adopted. To further uncover the poet’s tilt, the study examines different rhetorical and linguistic techniques such as choice of diction, similes and metaphors, meaningful and exaggerated description of battles in the Iranian and Mongol fronts as well as references to dominant discourses like drawing analogies between the characters and those of the Shāhnāma.منظومة حماسی – تاریخی شهنشاه نامه، یکی از تاریخهای عمومی مغولان است. احمد تبریزی منظومة خود را در اواخر عصر حکومتی ایلخانان دوران مغول بر ایران سروده و به همین علت معمولاً از نقد آشکار چنگیزخانیان و مغولان سر باز زده و حتی در ظاهر، تصویری مثبت از آنها ارائه دادهاست؛ اما او در لایهها ی درونی تاریخسرودههایش، دلبستگی خود به ایران و ایرانیان را بروز داده است و کوشیده تا به شکلی پنهان و با به کارگیری هدفمند ابزارهای زبانی و بلاغی، تصویری نقادانه از چنگیزخانیان و مغولان به دست دهد و در مقابل، ایرانیان و برخی شخصیتهای نمادین آنها از جمله سلطان جلالالدین خوارزمشاه را با چهره ای مثبت و ستوده نشان دهد. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی و بررسی فنون مختلف زبانی و بلاغی از جمله چگونگی انتخاب واژگان، تشبیهات و استعاره ها، استناد به گفتمان های مسلط و مقبول مانند تشبیه به شخصیت های شاهنامة فردوسی، ارتباط دادن با مذهب، مدح و نکوهش از زبان دیگران و توصیف مبالغه آمیز و معنادار نبردها در دو جبهة مغولان و ایرانیان، مفاهیم و منظورهای نهفته در لایه های پنهان ابیات شهنشاهنامه و تعلق خاطر تبریزی به سرزمین و هویت ایرانی نشان داده شده است.https://jls.um.ac.ir/article_32870_d9ad32e2f874c121b9948c34a569506f.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X46120130723An Analysis of the Novel Curse of the Land (Nefrin-e Zamin) within the Framework of Daniel Little’s Social Theoriesبررسی و تحلیل رمان نفرین زمین بر اساس الگوهای تبیین در علوم اجتماعیِ لیتل851043289110.22067/jls.v46i1.24024FAابراهیم رنجبرمحقق اردبیلیJournal Article20130722Besides being a literary work, the novel Curse of the Land (Nefrin-e Zamin) is a social document. In this great work, Al-e Ahmad intends to give a social analysis of this own era, and warn his readers against the devastating consequences of modernity. Viewed from this perspective, it is regarded as his most sophisticated work representing his social thoughts and theories. In this paper an effort is made to introduce these theories and compare them with famous explanation models in social sciences in order to indicate the social and historical value of the novel and to clarify the position of its author, whose works are still popular, as a social intellectual in the realm of social theorization. The result of the comparison of his social theories with other models of explanations shows that they cannot be explained with a single model and, to explain them adequately, several models must be employed. It is also concluded that all his theories are not correct and defendable and some of them are seriously flawed.رمان نفرین زمین بیش از این که یک اثر هنری باشد، سندی اجتماعی است. آلاحمد در این اثر ارزشمند کوشیده تا تحلیلی اجتماعی از عصر خود ارائه کند و نسبت به وقوع تجدد که از دیدگاه او آفتهایی بنیانکَن در پی دارد، اخطار دهد. بدین جهت این اثر پختهترین اثر داستانی و گلچین افکار اجتماعی او و متضمن یک تئوری اجتماعی است. در این نوشته تئوریِ منعکس شده در رمان نفرین زمین را با مدلهای معروف تبیین1 در علوم اجتماعی تطبیق میدهیم تا هم ارزش اجتماعی و تاریخی نفرین زمین و هم جایگاه بینش اجتماعی این روشنفکر مطرح و صاحبقلم که آثارش هنوز هم خواننده و طرفدار دارند، در عرصة نظریهپردازی اجتماعی بیش از پیش روشن شود. دریافت پایانی ما در این پژوهش آن است که تئوری آلاحمد فقط با یک مدل قابل تبیین نیست، بلکه برای تبیین آن باید از چند مدل استفاده کرد. علاوه بر این تمام نظریات او صائب و قابل دفاع نیستند و برخی با ضعفهای اساسی مواجهند.https://jls.um.ac.ir/article_32891_980ede9ab462eb2965e5d51d0acf5306.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X46120130723The Study of Discursive Sign-Semantics Pattern in the Nima’s Poem “The Shepherd Searching for Remedy”بررسی نشانه ـ معنا شناسی گفتمان در شعر «پی دارو چوپان» نیما یوشیج1051243290110.22067/jls.v46i1.24023FAاکرم آیتیدانشگاه اصفهانJournal Article20130722The study of the sign, in transition from the structural semiotic and narrative system, has entered a new area called the discursive sign-semantics. The first phase is based on the contrasting relations between semantic poles and the second is based on the program and transformation from the first condition to the second. However, this new approach, influenced by phenomenology, has opened a new way in the linguistic and semiotic studies. This view links the production of meaning with sensory-perceptual dimension, and the signs, along with meanings, are turned into fluid, dynamic, plural, multi-dimensional entities. Drawing on the emotional, esthetic and sensory-perceptual aspects, this article tries to analyze the discursive sign-semantics system of the poem “The Shepherd Searching for Remedy” by Nima Yushij and show the formation of the flow of meaning. It aims to explain how the plurality of narratives and the multiplicity of valences in the poem create a space of tensions and cause the fluidity of the discourse.مطالعۀ نشانه در گذر از رویکرد ساختارگرایی سوسوری و سپس نظام گفتمان روایی گریماسی وارد حوزۀ جدیدی شد که نشانه- معنا شناسی گفتمانی نامیده میشود. در حالی که جریان اول مبتنی بر رابطۀ تقابلی صرف میان قطبهای معنایی از پیش تعیینشده و جریان دوم برنامهگرا و بر مبنای تغییر از وضعیت اولیه به ثانویه بود، این رویکرد نو با تأثیرپذیری از دادههای مربوط به علم پدیدارشناسی و بهکارگیری دیدگاه هستیمدار، دریچهای بدیع در مطالعات زبانشناسی و نشانهشناسی میگشاید. در این رویکرد، فرآیند تولید معنا با شرایط حسی- ادراکی پیوند خورده و نشانهها همراه با معنا، به گونههایی سیال، پویا، متکثر و چند بعدی تبدیل میشوند. پژوهش حاضر در نظر دارد ضمن مطالعۀ فرآیند گفتمانی شعر «پی دارو چوپان» نیما در ابعاد حسی- ادراکی، عاطفی و زیباییشناختی، چگونگی تولید جریان سیال معنا و عناصر اصلی و دخیل در آن را بررسی کند. این مقاله همچنین در پی نشان دادن این موضوع است که تکثر روایی و تکثر ارزشی در شعر نیما چگونه باعث ایجاد فضای تنشی و سیالیت گفتمان میشود و نیز این فضای تنشی به چه شکلی جریان حسی- ادراکی، عاطفی و زیباییشناختی را ایجاد و هدایت میکند.https://jls.um.ac.ir/article_32901_cad7ff59443a3558d962c82c083a2488.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X46120130723Cosmic Signs in Sohrab Sepehri’s Poetry and Paintingنشانههای کیهانی در شعر و نقاشی سهراب سپهری1251583292010.22067/jls.v46i1.15010FAسعید زهره ونددانشگاه لرستانمرضیه مسعودیدانشگاه لرستانJournal Article20120901Formed contractually, signs in literature are often symbolic in nature. The poems and paintings of Sohrab Sepehri, the contemporary Iranian poet and painter, are imbued with such signs which, if decoded, are rendered more tangible and more intelligible. Sepehri’s signs have their origins in nature and Hindu and Buddhist mysticism. With his mystical intuition and Platonic aesthetics, Sepehri has come to believe in a pantheistic understanding of the universe. A significant part of his cosmic signs represents eternal light leading the poet to the truth of existence. Semiotic research can lead to the discovery of meaningful layers in his poems and paintings and can bring the readers close to the semiotic space his poems. The article tries to analyze some of the most important universal symbols according to the schools of Saussure and Pierce and shed light on the concepts and their implications as they appear in Sepehri’s works.نشانهها در ادبیات بیشتر به صورت نمادین و بر اساس جنبههای قراردادی خود شکل میگیرند. شعرها و نقاشیهای سهراب سپهری، شاعر و نقاش توانای معاصر نیز آکنده از نشانههایی است که با رمزگشایی آنها ملموس تر و قابل فهم تر میشود. خاستگاه نشانههای سهراب اغلب طبیعت و همچنین عرفان بودایی و هندی بوده است. وی با نوعی کشف و شهود عرفانی و استتیک افلاطونی به «همه خدایی» و «همه جا خدایی» رسیده است. بخش قابل توجهی از نشانههای کیهانی در آثار سهراب، نشاندهندۀ نور ازلی و تجلی ذاتی هستند به گونهای که شاعر را به سمت حقیقت هستی رهنمون میشوند. از آنجا که پژوهش نشانه شناختی می تواند به کشف لایههای معنایی شعرها و نقاشیهای سهراب منجر شود و خواننده را به سپهر نشانه ای او نزدیک کند، در این مقاله کوشیده ایم پاره ای از مهمترین نشانههای کیهانی را در شعر و نقاشی سهراب سپهری با دیدگاهی نشانه شناسانه و مبتنی بر هر دو مکتب سوسوری و پیرسی تحلیل کنیم و تا حدّ امکان از مفاهیم و دلالت های ضمنی آنها پرده برگیریم.https://jls.um.ac.ir/article_32920_91a0b2b8e7254f8b8fc609f3331f850f.pdfدانشگاه فردوسی مشهدجستارهای نوین ادبی2783-252X46120130723List of the Articles Printed in FUM Journal of Faculty of Letters and Humanities (Language & Literature) (Nos. 1-179)فهرست مقالات چاپ شده در مجلّۀادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد(شمارههای 1 تا 179)1592563292910.22067/jls.v46i1.24025FAسید محمد علی موسویفردوسی مشهدJournal Article20130722List of the Articles Printed in FUM Journal of Faculty of Letters and Humanities (Language & Literature) (Nos. 1-179)فهرست مقالات چاپ شده در مجلّۀادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد(شمارههای 1 تا 179)https://jls.um.ac.ir/article_32929_d93a93f7fcfc004a65c124575ccbfe87.pdf