بررسی محتوایی شعر کودک در دهه هفتاد (گروههای سنی الف، ب و ج)

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسنده

چکیده

موضوع اصلی مقاله، بررسی محتوایی شعر کودک در دهه هفتاد است. بدین منظور ابتدا مجموعه اشعار منتشر شده در این دهه را مورد بررسی و مطالعه دقیق قرار دادیم. مجموعه مضامین موجود در شعر این دوره، در شش محور اصلی خلاصه شد: مضامین طبیعت گرایانه، مضامین سرگرم کننده و لذت بخش، مضامین سیاسی -اجتماعی، مضامین دینی، مضامین آموزشی ـ علمی و مضامین تربیتی ـ اخلاقی. سپس در صدد برآمدیم که فراوانی هر مضمون را در شعر این دهه مشخص کنیم و در عین حال فراوانی هر موضوع را در اشعار گروههای سنی «الف»، «ب» و ج مشخص کردیم. سپس به سراغ هر دسته از مضامین رفتیم و سعی کردیم با یافتن معیارهای علمی، نقاط ضعف و قوت اشعار را مشخص کنیم. این مقاله به ما نشان می‌دهد که شعر دهه هفتاد از جهت محتوایی چه وضعیتی دارد.
کلید واژه‌ها: ادبیات کودک و نوجوان، شعر کودک، درونمایه شعری، نقد و بررسی.

عنوان مقاله [English]

A thematical study of children’s poetry in the Seventies

چکیده [English]

The writers of this article present a thematical study of children’s poetry in the Seventies(1990s). To do this, they have first studied a collection of children’s poetry in the Seventies and then they have classified the themes of this kind of poetry into six different categories including: Naturalistic, entertaining and joyful, socio-political, religious, didactic and ethical themes. The writers have also

CAPTCHA Image