iological Analysis of the Consequences of British Colonialism from the Colonization of Kurdistan to Sykes-Picot Treaty in the Novel The Straw Seller’s Girl by Nabaz Goran

Document Type : Research Article

Author

. PhD in Arabic Language and Literature, Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

Abstract

Nabaz Goran is one of the Kurdish novelists in the contemporary period, whose special approach in his literary works is aimed at representing the sufferings of the Kurdish people in the lands under the domination of the colonialist, totalitarian and fascist governments and the image of the oppressed humanity of the contemporary human in the period of hegemony of war and violence on the fate of the oppressed people. The novel The Straw Seller’s Girl, in which the tragic life of the straw seller’s girl and the contemporary political events of her era are depicted, is a realistic account of socio-political events arising from the authoritarian rule of the Qajar and the British colonization of the Kurdish lands that the fate of its people in the vortex of colonialism leads to suffering and ineffectiveness of independence and political freedom, alienation and trampling of human dignity, looting of national wealth and fragmentation of geographical borders. Given that so far no independent research has investigated the consequences of British colonialism in the novel The Straw Seller’s Girl, this research aims to investigate this phenomenon in this novel. The fundamental issue of the current research is that how and in what formats the features of colonialism are manifested in the novel The straw seller’s girl and what concepts they are linked to. In order to investigate this issue, the author has used the descriptive-analytical method based on the sociological investigation of the features of colonialism in this novel. The usurpation and occupation of the land, the geographical division and fragmentation of Kurdistan, the looting of the resources and wealth of the Kurdish lands and the appointment of the rulers are among the most frequent consequences of the British colonial over Kurdistan in the novel The Straw Seller’s Girl that, with a comprehensive historical-political approach, narrates the bitter suffering and trampling of another Kurdish identity in the process of looking at the Middle East and Eastern man as material organisms of processing and productivity in the cycle of providing the needs of the Western imperialist world.

Keywords


  1. آشوری، د. (1353). فرهنگ سیاسی. مروارید.
  2. آقاجری، ه.، و برفروخت، ر. (1397). تبیینِ تکوین و تطوّر حرکت سمکو بر بستر ناکامی جنبش مشروطه­خواهی. جامعه‌شناسی تاریخی، ۱۰(۲)، 15ـ45.
  3. الهی، ه. (1388). شناخت ماهیّت و عملکرد امپریالیسم. قومس.
  4. اُمیدی، م. (1387). فراروایت استعمار؛ بسط هویّت­های بی­بنیاد و تخریب هویّت­های ریشه­دار. در مجموعه مقالات همایش استعمار فرانُو. مؤسّسۀ آموزشی و پژوهشی امام.
  5. بارز، ع. (1385). فرهنگ علوم سیاسی. میوند.
  6. برفروخت، ر. (1396). حرکت سمکو در کشاکش ناسیونالیسم و عشیره­گرایی. تاریخ ایران.
  7. بروئینسن، م. (1378). جامعه­شناسی مردم کُرد (آغا، شیخ و دولت). ترجمه ابراهیم یونسی. پانیذ.
  8. روحانی، ک. (1400). تاریخ سیاسی و معاصر کردستان از جنگ جهانی اوّل تاکنون. آراس.
  9. عظیمی شوشتری، ع. (1386). آمریکا و گفتمان استکباری. پژوهشکدۀ تحقیقات اسلامی.
  10. فرامکین، د. (بی­تا). فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل­گیری خاورمیانۀ معاصر. ترجمه حسن افشار. ماهی.
  11. فرهودی مقدّم، م. (1401). خاورمیانه و پارادایم سایکس­پیکو. مادیار.
  12. فیلدهاوس، د. (1395). کُردها، عرب­ها و انگلیسی­ها. ترجمه حسن افشار. مرکز.
  13. قزار، ر. (1381). تحلیل تاریخی و جامعه­شناختی بر جنبش­های سیاسی و فرهنگی کُرد. ترجمه مسعود ایزدی. آزاداندیشان.
  14. کازلف، گ.آ. (1360). اقتصاد سیاسی امپریالیسم. ترجمه مسعود اخگر. حزب توده.
  15. کوچرا، ک. (1377). جنبش ملّی کُرد. ترجمه ابراهیم یونسی. نگاه.
  16. کوکبیان، پ. (2021). کوکُلنیالیسم؛ استعمارگر نزدیک و استعمارگر دور. دانشگاه آریزونا.
  17. گل­محمّدی، أ. (1396). جهانی­شدن، فرهنگ، هویّت. نِی.
  18. گُوران، ن. (2022). دختر کاه­فروش. رَهَند.
  19. گیدنز، آ. (1397). ساخت جامعه. ترجمه اکبر احمدی. عِلم.
  20. لازریف، م. (1946). کردستان و مسألۀ کُرد در سال­های نود قرن نوزده تا سال 1917. بی‌نا.
  21. مصطفی اَمین، ن. (2006). تاریخی سیاسی کُردها. ترجمه اسماعیل بختیاری. ژین.
  22. مظهر احمد، ک. (1398). کردستان در سال­های جنگ جهانی اوّل. ترجمه رضا خیری مطلق. رسا.
  23. مک­داول، د. (1386). تایخ معاصر کُرد. ترجمه ابراهیم یونسی. پانیذ.
  24. مِمّی، آ. (1400). چهرۀ استعمارگر، چهرۀ استعمارزده. ترجمه هما ناطق. پرنیان­اندیش.
  25. مومسن، م.، و دیگران. (1389). نظریه­های امپریالیسم. ترجمه احمد ساعی. قومس.
  26. ناردو، د. (1386). عصر استعمارگری. ترجمه مهدی حقیقت­خواه. ققنوس.
  27. نکرومه، ق. (1347). آفریقا باید متّحد شود. ترجمه محمد توکّل. مروارید.
  28. نگری، آ و هارت، م. (1384). امپراطوری؛ تبارشناسی جهانی­شدن. ترجمه رضا نجف­زاده. قصیده­سرا.
  29. واگنر، ه. (2015). کردستان میان معاهدۀ سِور و مرزهای ساختگی. ترجمه حاجی خضر. آوِر.
  30. یاکونو، گ. (1369). تاریخ استعمارگری فرانسه. ترجمه عباس آگاهی. آستان قدس رضوی.
  31. Arendt, H. (1951). The origins of totalitarianism. The World Publishing Company.
  32. Collins Encyclopaedia. (1972). Vol. 12.
  33. Haslam, N., & Loughnan, S. (2014). Dehumanization and infra-humanization. Annual Review of Psychology, 65(1). 399-423. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010213-115045
  34. Hurewitz, J. (1979). The Middle East and North Africa in world politics. Yale University Press.
  35. Kelamn, H. (1973). Violence without moral restraint; Reflections on the dehumanization of victims and victimizers. Journal of Social Issues, 29(4). 23-61.
  36. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1973.tb00102.x
  37. Lichteheim, G. (1971). Imperialism. Praeger.
  38. Nicholson, R. (1994). Ethnic nationalism and religious exclusivism. Journal of Politikon, 21(2), 49‑63. https://doi.org/10.1080/02589349408705008
  39. Spielberger, C. (2004). Encyclopedia of applied psychology. Academic Press.
CAPTCHA Image