The Concept of Qiyamat (Resurrection) and Qa’im (Raiser) in Ismaili Teaching and Its Manifestations in Qa'imiyat Divan

Document Type : Research Article

Authors

1 PhD Candidate in Persian Language and Literature, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor in Persian Language and Literature, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.

Abstract

The resurrection and the Qa'im are concepts that are used in different sects of religions, but each sect has a specific definition and interpretation of these concepts in accordance with its own principles. The Qa’imiyat Divan is one of the few remaining works of the Ismailis of the Alamut period (483-654 AH), which has been kept hidden and inaccessible until now for such reasons as religious prejudices. In this Divan, such topics and concepts as interpretation, monotheism, vision, comparison, appearance, interior, and resurrection are discussed. These concepts generally focus on the main axis of the Divan, namely “Qa'im” and “Qiyamat”. The resurrection was raised with the support of Ismaili theologians in the sixth century (the Alamut period), and Hassan Mahmoud the writer also reflects it in his Qa’imiyat Divan. Introducing this newly discovered work and recognizing other aspects and dimensions of this intellectual movement is one of the goals and importance of this research. In this article, while presenting the concept of Qiyamat and Qa’im in Ismaili thought, the specific meanings and concepts related to the term during the period of Alamut and after it are discussed. Looking at the poems of Hassan Mahmoud Kateb in Qa’imiyat Divan, the study comes to the conclusion tha the Ismaili view of qiamat is different from the interpretation of this concept in other Islamic sects. The term qiamat in Ismaili teachings of the Alamut period actually indicates the entry of the Ismailids into a new historical period.

Keywords

Main Subjects


ابواسحاق. (۱۹۳۵). هفت باب ابواسحاق. به تصحیح ولادیمیر آلکسی یوی ایوانف. مطبع حیدری بمبئی.
آشتیانی، س. ج. (۱۳۷۰). شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکمه. امیرکبیر.
آملی، س. ح. (۱۳۷۷). اسرار شریعت و اطوار طریقت و انوار حقیقت. ترجمه و تعلیق سید جواد هاشمی علیا. قادر.
تقوی بهبهانی، س. ن. (۱۳۹۱). ناصرخسرو و کلام اسلامی. دستور.
خواجه‌نصیرالدین طوسی، م. (۱۳۹۳). روضه تسلیم (تصورات). تصحیح و پیشگفتار از سیدجلال حسینی­بدخشانی. مرکز پژوهشی میراث مکتوب: مؤسسه مطالعات اسماعیلی.
دفتری، ف. (1378). مختصری در تاریخ اسماعیلیه (سنته ای یک جماعت مسلمان). ترجمه فریدون بدره­ای. فرزان روز .
دفتری ف. (1388). مختصری در تاریخ اسماعیلیه (سنته ای یک جماعت مسلمان). ترجمه فریدون بدره­ای. فرزان روز.
دفتری، ف. (1403). امامان اسماعیلی، شرح حال تاریخی. ترجمه خشایار بهاری. فرزان روز.
دهخدا، ع. (1377). لغت نامه دهخدا. زیر نظر محمد معین و سید جعفر شهیدی. ج. ۱۱. انتشارات دانشگاه تهران.
سجادی، س. ج. (۱۳۷۹). فرهنگ اصطلاحات فلسفی ملاصدرا. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌.
شهرستانی، ا. م. (1350). الملل و النحل. ترجمه افضل‌الدین محمدبن حبیب‌اللّٰه ترکه اصفهانی و تصحیح و ترجمه و تحشیه سید محمدرضا جلالی نائینی. اقبال.
غالب، م. (1982). مفاتیح المعرفه. موسسه عز الدین.
غزالی، ا. ح. م. (۱۳۸۰). کیمیای سعادت. به‌کوشش حسین خدیو جم. علمی و فرهنگی.
قاضی النعمان، ن. (بی­تا). اساس التأویل. تحقیق و تقدیم از عارف تامر. دارالثقافه
کاتب، ح. م. (۱۳۹5). دیوان قائمیات. تصحیح و مقدمه انگلیسی سید جلال حسینی بدخشانی. مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
کاتب، ح. م. (۲۰۱۷). هفت باب. تصحیح و ترجمه سید جلال حسینی بدخشانی. بی­نا.
ناصرخسرو قبادیانی. (۱۳۴۸). وجه دین. کتابخانه طهوری.
ناصرخسرو قبادیانی. (۱۳۶۳). جامع الحکمتین. تصحیح محمد معین و هانری کربن. اساطیر.
ناصرخسرو قبادیانی. (1373). دیوان اشعار. تصحیح مجتبی مینوی و  مهدی محقق. انتشارات دانشگاه تهران.
نزاری قهستانی، س. (1371). دیوان حکیم نزاری قهستانی. جمع و تدوین و مقابله و تصحیح و تحشیه و تعلیق و دیباچه از مظاهر مصفا. علمی.
نسفی، ع. (۱۴۰۱). الانسان الکامل. ترجمه ضیاءالدین دهشیری. طهوری.
ویرانی، ش (۱۳۹۹). در جستجوی رستگاری. ترجمه زینب فرخی و سوفیا فرخی. امیرکبیر.
همدانی، ر . (۱۳۸۷). جامع‌التواریخ (تاریخ اسماعیلیان). تصحیح محمد روشن. میراث مکتوب با همکاری مؤسسه مطالعات اسماعیلیه.
یاحقی، م. ج. (1391). غنیمتی بازیافته از ادبیات اسماعیلی خراسان، مجله پاژ، ۹(۱)، ۲۰۳-۲۰۶.
Hosseini Badakhchani, S. J. (1989). The paradise of submission; A critical edition and study of Rawzeh-i Taslim, Commonly known as Tasawwurat by Khaleh Nasir Al-Din-i Tusi (1201-1275 AH) (Unpublished doctoral dissertation). Oxford University Press.
CAPTCHA Image