Breaking in Iranian and Indian myths

Document Type : Research Article

Authors

1 Ph.D. student of Persian language and epic literature, Urmia University

2 Professor of Urmia University

Abstract

myths have always changed since it was created. This change is repeated in different nations, especially in Iran & India. Using a descriptive-comparative method based on structural analysis, this study aims to show that in spite of similarities between myths in Iran & India, there are different distinguishing aspects too. The changes can have different types such as breaking into the water, fire, a terminator and a hero. Some myths have divine positions but they break too.  This breaking can also be seen in myth with are not myth-god. In fact, breaking in Iranian myths is the repetition of breaking Indian myths; but it causes Iranian & Indian myths to get far away. When Indian myths break, they do not stop. This non-stationary can be seen in Iranian myths as well. Breaking into Indian myths has caused some of them to play an opposite role & this is not seen in Iranian myths.

Keywords

Main Subjects


آموزگار، ژاله و تفضلی، احمد. (1370). اسطوره زندگی زردشت، چاپ اول، تهران: انتشارات کتابسرای بابل.
اسماعیل‌پور، ابوالقاسم. (1377). اسطوره بیان نمادین، تهران: انتشارات سروش.
الیاده، میرچا. (1382). اسطوره، رؤیا، راز، ترجمۀ رؤیا منجم، چاپ سوم، تهران: انتشارات علم.
باستید، روژ. (1370). دانش اساطیر، ترجمۀ جلال ستاری، چاپ اول، تهران: انتشارات توس.
بهار، مهرداد. (1391). پژوهشی در اساطیر ایران، چاپ نهم، تهران: انتشارات آکه.
دورانت، ویل. (1378). تاریخ تمدن مشرق زمین گاهواره تمدن، ترجمۀ احمد آرام و دیگران، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
ذکرگو، امیرحسین. (1373). اسرار اساطیر هند (خدایان ودایی)، تهران: انتشارات فکر روز.
ریگ‌ودا (گزیده سرودها). (1372). به تحقیق، ترجمه و مقدمۀ محمدرضا جلالی نایینی، چاپ سوم، تهران: انتشارات نقره.
سرکاراتی، بهمن. (1385). سایه‌های شکار شده، چاپ دوم، تهران: انتشارات طهوری.
شاتوک، سیبل. (1388). آیین هندو، ترجمۀ محمدرضا بدیعی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
شایگان، داریوش. (1389). ادیان و مکتبهای فلسفی هند، چاپ هفتم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
شوالیه، ژان و گربران، آلن. (1384). فرهنگ نمادها، ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی، چاپ دوم، تهران: انتشارات جیحون.
فردوسی، ابوالقاسم. (1366). شاهنامه فردوسی، با مقدمۀ احسان یارشاطر، تصحیح جلال خالقی مطلق، دفتر یکم، نیویورک: انتشارات Bibliotecha Persica.
فردوسی، ابوالقاسم. (1375). شاهنامه فردوسی، به کوشش جلال خالقی مطلق، زیر نظر احسان یارشاطر، دفتر پنجم، کالیفرنیا: انتشارات مزدا.
فرنبغ دادگی. (1380). بندهش، گزارش مهرداد بهار، چاپ دوم، تهران: انتشارات توس.
کارنامَه اردشیر بابکان. (1329). به اهتمام محمدجواد مشکور، تهران: انتشارات دانش.
کریستی، آنتونی. (1373). شناخت اساطیر چین، ترجمۀ باجلان فرخی، چاپ اول، تهران: انتشارات اساطیر.
گزیده‌های زاداسپرم. (1366). ترجمۀ راشد محصل، تهران: انتشارات مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
گیتا (بهگود گیتا). (1385). ترجمۀ محمدعلی موحد، چاپ سوم، تهران: انتشارات خوارزمی.
مهابهارت. (1358). ترجمۀ میرغیاث‌الدین علی قزوینی مشهور به نقیب خان، تحقیق و تصحیح و تحشیۀ سید محمدرضا جلالی نائینی و ن. س. شوکلا، جلد اول، چاپ اول، تهران: انتشارات کتابخانۀ طهوری.
هینلز، جان. (1368). شناخت اساطیر ایران، ترجمۀ ژاله آموزگار و احمد تفضلی، چاپ اول، تهران: انتشارات چشمه.
یشت‌ها. (1377). ترجمه و تفسیر ابراهیم پورداود، جلد اول، چاپ اول، تهران: انتشارات اساطیر.
CAPTCHA Image