آموزگار، ژاله. (1386). تاریخ اساطیری ایران. تهران: سمت.
اکبری مفاخر، آرش. (1388). «اهریمنپرستی زروانی و نمونههای بازماندة آن». مجلة مطالعات ایرانی. س 8. ش 16. صص 89-111.
اکبری مفاخر، آرش. (1389). درآمدی بر اهریمنشناسی ایرانی. تهران: ترفند.
التونجی، محمد (1380). یزیدیان یا شیطان پرستان. تهران: عطایی.
الحسنی، السید عبدالرزاق. (1326 ق.). «کتب المقدسه الیزیدیه». العرفان. ش 343. صص 342-346.
الدملوجی، صدیق. (1949م.). تاریخ الیزیدیه. بغداد: بمساعده المجمع العلمی العراقی.
الیاده، میرچا. (1386). چشم انداز اسطوره. ترجمۀ جلال ستاری. چاپ دوم. تهران: توس.
الیاده، میرچا (1389). رساله در تاریخ ادیان. ترجمة جلال ستاری. چاپ چهارم. تهران: سروش.
باعەدری، خەلات الیاس. (2008 م.). میتۆلۆجیا د تێکستن ئۆلا ئێزدیان. دهۆک: سپیرێز.
بهار، مهرداد. (1386). پژوهشی در اساطیر ایران؛ پاره نخست و دویم. چ. ششم. تهران: آگه.
بهار، مهرداد (1390). از اسطوره تا تاریخ. چاپ هفتم. تهران: چشمه.
تیمور، احمد. (1334 ق.). «الیزیدیه و بحث فی منشأ معتقدهم». المقتطف. المجلد الثامن و الاربعون. الجزء 1.
دماوندی، مجتبی و رحمانزاده، سامان. (1393). «بررسی تطبیقی دو آیین میترایی و ایزدی». فطلنامة ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی. س10، ش 36. صص 117-142.
دوبوکور، مونیک. (1391). رمزهای زنده جان. ترجمة جلال ستاری. چاپ چهارم. تهران: مرکز.
دهخدا، علی اکبر. (1352). لغتنامة فارسی. تصحیح دکتر محمّد معین. تهران: دانشگاه تهران.
رەشۆ، خەلیل جندی. (2004 م.). پەرن ژ ئەدەبێ ئێزەدیان. بەرگی ئێکێ. دهۆک: سپیرێز.
سجّادی، سید جعفر. (1383). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. چاپ هفتم. تهران: طهوری.
شهمردان، رشید. (بیتا). آثار مهرپرستی در دین ایزدی و پرستش شیدان نه شیطان. بینا.
طبیبزاده، امید. (1391). «مقایسة اقوال ایزدی با کلامات یارسان در پرتو برخی سرودههای ایرانی غربی». ادب پژوهی. دوره 6. ش 20. صص 53-74.
العزاوی، عباس. (1310 ق.). «اصل الیزیدیه و تاریخهم». لغۀ العرب. ش 93. صص 429-441.
غضبان، جعفر. (1341). یزیدیها و شیطانپرستان. تهران: عطایی.
فردوسی، ابوالقاسم. (1387). شاهنامه. بر پایة چاپ مسکو. چاپ چهارم. ترهان: هرمس.
کاکس، ویل؛ ترنر، روت. (1391). تاریخ لباس. ترجمة شیرین بزرگمهر. چاپ چهارم. تهران: توس.
کەرمەلی، ئەنستانس (2006 م.). کتێبی ئێزیدییەکان (جیلوە و مەسحەفا ڕەش) و بیبلیۆگرافیای ئێزدیاتی. وەرگێڕ نەجاتی عەبدوڵڵا. سلێمانی: بنکەی ژین.
کریمی، علی اشرف. (1387). دین ایزدی و مقایسۀ آن با دین زرتشتی کهن. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدة الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران.
محمدی سراب، امیر. (1388). «بررسی تاریخ، عقاید و آیینهای ایزدیان و مقایسۀ آن با ادیان و مذاهب دیگر». پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد.
مولوی، جلالالدّین محمّد بلخی. (1386). مثنوی معنوی؛ بر اساس نسخة قونیه و مقابله با تصحیح نیکلسون. تصحیح قوامالدّین خرّمشاهی. چاپ نهم. تهران: دوستان.
وهبی، توفیق. (1361). بررسی مختصری از تاریخ ادیان کردان. ترجمۀ جمالالدین حسینی. مهاباد: سیدیان.
هورمێ، حسۆ. (2008 م.). ئێزدیاتی د 100 پرساندا. هەولێر: چاپخانەی حاجی هاشم.
یوسفی، عثمان. (1391). تاریخ و حیات اجتماعی- فرهنگی کردهای ایزدی. تهران: پژوهشکدۀ تاریخ اسلام.
یوسفی، عثمان (1388). «کردهای ایزدی (پژوهشی در وجه تسمیه و ریشة نژادی)». مطالعات تاریخ فرهنگی. ش 1. صص 153-172.
Drower, E. S. (1941). Peacock Angel; being some account of votaries of a secret cult and their sanctuaries. London: J. Murray.
Empson, R. H. W. (1928). The Cult of the Peacock Angel. London: High Holborn.
Guest, John S. (1993). Survival Among the Kurds. London: Routledge.
Joseph, Isya. (1919). Devil Worship (the scared books and traditions of the yezidiz). Boston: the Gorham Press.
Kreyenbroek, Philip G. (1995). Yezidism-Its Background, Observances and Textual Tradition. New York: Edwin Mellen Pr.
Kreyenbroek, Philip G.. (2005). God and Sheikh Adi are Perfect. Sacred Poems and Religious Narratives from the Yezidi Tradition. Wiesbaden: Harrassowitz.
Kreyenbroek, Philip G.. (2009). Yezidism in Europe. Wiesbaden: Harrassowitz Verlag.
Send comment about this article