Babr-e Bayān: the Bawri Garment of Anahita

Document Type : Research Article

Author

Art University of Isfahan

Abstract

The symbolic cultural order becomes manifest through language in the case of texts and narratives and through images in the case of art. Knowledge of the elements that compose the symbolic order is an essential analytical tool, above all for comparative studies of art, literature and religion. In this way, many of the symbolic references that exist in each culture can be illuminated by examples from myth, literature, art and the history of religion. The fundamental structure and bedrock of the symbolic order, which is relatively stable yet keeps returning in different forms, may thus be revealed.
Basedon the etymology of the expression babr-e bayān in the Shāh-nāma and a study of the relevant myths and narratives, Ioffer a mythological interpretation of Rostam’s symbolic garment. The paper then closes with a semiotic analysis of Rostam’s garment supported by evidence that suggests a possible link of babr-e bayānto the symbolic dress of Anahita.

Keywords


امیدسالار، محمود. (1362). «ببر بیان». ایران نامه. کالیفرنیا. صص 447-458.
باقری (سرکاراتی)، مهری. (1365). «ببر بیان». آینده. سال دوازدهم. صص 6-19.
خالقی مطلق، جلال. (1372). گل رنج‏های کهن. تهران: مرکز.
شهبازی، شاپور. (1366). «ببر بیان رستم». آینده. سال سیزدهم. صص 54- 59.
فردوسی، ابوالقاسم. (1369). داستان رستم و سهراب. تصحیح مجتبی مینوی. تهران. موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
فردوسی، ابوالقاسم. (1384). شاهنامه. بر پایۀ چاپ مسکو. 2 جلد. تهران: هرمس.
فردوسی، ابوالقاسم. (1386). شاهنامه. به کوشش جلال خالقی مطلق. 8 جلد. تهران: مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی. 1386.
فرنبغ دادگی. (1369). بندهشن. ترجمۀ مهرداد بهار. تهران: توس.
مختاریان، بهار. (1391). «اهمیت آیکونوگرافی و آیکونولوژی در دین‏پژوهی: آیکونولوژی یونس و ماهی». نقدنامۀ هنر. شماره 1. تهران. خانه هنرمندان.
نیبرگ، هنریک ساموئل. (1383). دین‏های ایران باستان. ترجمۀ سیف‏الدین نجم‏آبادی. کرمان: دانشگاه شهید باهنر.
Adams, D. Q., Mallory, J. P., 1997, “Beaver”, in: Encyclopaedia of Ind-European Culture, London & Chicago.
Andreas, F.C., 1916, „Vier persische Etymologien“, Nachrichten von der K. Gesselschaft der Wissenschaften zu Göttingen Philologische-Historische Klasse, 1-6.
Arbman, E., 1922, Rudra: Untersuchungen zum altindischen Glauben und Kunst, Uppsala.
Bartholomae, Ch., 1904, Altiranische Wörterbuch, Strassburg.
Darmesteter, J., 1883, The Zand-Avesta, Part II, Oxford.
Gershevitch, I., 1959, The Avestan Hymn to Mithra, Cambridge.
Jordan, M., 2004, Dictionary of Gods and Goddesses, New York.
Leick, G., 1991, A Dictionary of ancient Near Eastern Mythology, London & New York.
Mellaart, J., 1964, Excavations at Çatal Höyük, Anatolian Studies XIV: 39-119.
Mayrhofer, M., 1996, Etymologisches Wörterbuch des Altindoarischen, II Band, Hwidekberg.
Monagham, P., 2010, Encyclopedia of Goddess and Heroine, Vol. I, Oxford.
Otto, R., 1932, Gottheit und Gottheiten der Arier, Gießen.
Remler, P., 2006, Egyptian Mythology, A to Z, New York.
Reichelt, H., 1968, Avesta Reader: Texts, Notes, Glossary and Index, Berlin.
Roscher, W. H., 1980-1984, Ausführliches Lexikon der griechischen und römischen Mythologie, Bd. I, II,IV, Leipzig.
Schroeder, L., 1908, Mysterium und Mimus im Rigveda, Leipzig.
Weller, H., 1937, Anahita: Grundligendes zur arischen Metrik, Stuttgart-Berlin.
Wikander, St., 1938, Der arische Männerbund, Lund.
Windischmann, Fr., 1856, Die persische Anahita oder Anaïtis, München.
CAPTCHA Image