آبشخورهای نظری نقد ادبی افغانستان

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ادبیات فارسی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان

2 زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان

3 گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان

چکیده

این پژوهش به بررسی وضعیت نقد ادبی معاصر در افغانستان با هدف شناسایی و معرفی منابع نظری آن در یک صد سال گذشته می‌پردازد. با استفاده از روش توصیفی‌ـ‌تحلیلی و رویکرد تاریخی، این تحقیق نشان می‌دهد که نقد ادبی در افغانستان از لحاظ پشتوانۀ نظری فقیر بوده و اغلب نقدهای عملی، ناسازگاری تحلیل متن با اصول نظری نقد ادبی معاصر را نشان می‌دهند. منابع نظریه‌های ادبی از طریق کانال‌های شفاهی و مکتوب به دست آمده‌اند و انجمن‌های ادبی و دانشگاه‌ها نقش مهمی در ترجمه و نگارش مقالات و کتاب‌ها داشته‌اند. تأثیر نظریه‌پردازان روسی، غربی و ایرانی بر نقد ادبی افغانستان آشکار است؛ اما مشکلاتی در شناخت، معرفی و کاربست نظریه‌ها وجود دارد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که غالب نقدهای ادبی در افغانستان با رویکردی سنتی نگاشته شده‌اند. این پژوهش بر اهمیت وجود زیرساخت‌های تئوریک در پیشبرد نقد ادبی تأکید دارد و معرفی مهم‌ترین منتقدان و نقدهای اثرگذار را فراهم می‌کند. همچنین نقش دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و مطبوعات در این فرایند مورد بررسی قرار گرفته و نشان می‌دهد که گفتمان نقد در این کشور هنوز جریان نیافته است. این تحقیق می‌تواند جایگاه گفتمان انتقادی را در افغانستان نشان دهد و با معرفی مهم‌ترین منتقدان ادبی و برجسته‌ترین نقدهای اثرگذار، وضعیت نقد ادبی در افغانستان را به تصویر بکشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Theoretical Sources of Literary Criticism of Afghanistan

نویسندگان [English]

  • Noor Mohammad Noornia 1
  • ahmad razi 2
  • alireza nikouei 3
1 Persian language and literature department, Literature and Humanities faculty, University of Guilan
2 Persian language and literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Gilan
3 Persian language and literature department, Literature and Humanities faculty, University of Guilan.
چکیده [English]

This research examines the state of contemporary literary criticism in Afghanistan with the aim of identifying and introducing its theoretical sources over the past century. Using a descriptive-analytical method and historical approach, this study shows that literary criticism in Afghanistan has been poor in theoretical support, and most practical critiques reveal inconsistencies in text analysis with the principles of contemporary literary criticism. Theoretical sources of literary criticism have been acquired through oral and written channels, with literary associations and universities playing a significant role in translating and writing papeers and books. The influence of Russian, Western, and Iranian theorists on Afghan literary criticism is evident, but there are challenges in understanding, introducing, and applying these theories. The research results indicate that most literary critiques in Afghanistan have been written with a traditional approach. This study emphasizes the importance of having theoretical infrastructure in advancing literary criticism and provides an introduction to the most important critics and impactful critiques. It also examines the role of universities, associations, and the press in this process, showing that critical discourse in the country has not yet flowed. This research can demonstrate the position of critical discourse in Afghanistan and, by introducing the most important literary critics and the most influential critiques, depict the state of literary criticism in Afghanistan.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Literary Criticism
  • Literary Theories
  • Afghanistan
  • Critical Discourse
  • Literary Critics
CAPTCHA Image

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 15 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 02 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 24 اردیبهشت 1404